Nieuws
Werkkar oorzaak treinongeval

De werkkar met kraan van BAM heeft het treinongeluk bij Voorschoten veroorzaakt. De kar is op of bij het spoor gekomen terwijl daar geen groen licht voor was gegeven. De kar wilde het spoor oversteken. Op de vraag of dit kon en mocht werd als antwoord gegeven dat er nog tien minuten gewacht moest worden aangezien er nog treinen reden. Alhoewel de aannemer BAM liet weten te zullen wachten op nader bericht van de treindienstleider is de kar toch te dicht of op het spoor beland. Daar werd de kar aangereden door een goederentrein. Door de klap katapulteerde de kar op de rails waar de passagierstrein erop knalde en ontspoorde. De bestuurder van de werkkar overleefde het ongeval niet.

De gang van zaken blijkt uit een feitenrelaas dat ProRail inmiddels heeft opgesteld. De goederentrein is inmiddels ter plekke weggehaald. De komende drie dagen worden besteed aan maatregelen om de passagierstrein weg te krijgen. De eerste twee delen moeten via het weiland waarin ze liggen worden afgevoerd. Daartoe moet eerst een weg worden aangelegd. De andere twee delen kunnen via het spoor ‘verdwijnen’. Pas daarna kunnen railbed, leidingen, bovenleiding en perron hersteld worden. Dit alles vergt minstens tot 18 april, aldus ProRail; een week later dan eerder voorspeld. Tot die tijd ligt het treinverkeer plat.

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter