Mening
U zegt het maar: Parkeeroplossingen rond de Mall

‘Het Westfield winkelcentrum staat er. We kunnen vinden wat we ervan vinden, maar het gaat niet meer weg. Het spekt de Leidschendamse economie en levert werkgelegenheid op. En ja, het levert veel te veel verkeer op voor ons lokaal wegennet.Neem aan dat de 80-20 regel geldt. 80% van de tijd is er geen probleem. Ik zie dat dagelijks. 20% van de tijd is er wel een verkeersprobleem, dat niet oplosbaar lijkt. Echter die 20% krijgt nu alle aandacht met gevolgen voor de 80%. Terwijl de 80% voor ons inwoners juist verbeterd zou moeten worden.

Laten we stoppen met elke keer dezelfde problemen te herhalen. Durf buiten begaande paden te denken, out of the box. En denk in mogelijke oplossingen. Ik plak 3 hierbij innovatieve mogelijkheden op het ideeënbord.

1. De kabelbaan
Maak een kabelbaan tussen ADO ( Cars Jeans Stadion parkeerterreinen) en de Mall. Dat zet Leidschendam nóg een keer op de kaart. Parkeerruimte voldoende daar. Dat verkeer verdwijnt dan van onze lokale wegen! Zie wat ‘Summer Cable Cars Tirool’ doet. Zie de Mall kabelbaan als attractie en kosten worden een investering. Dus geen lasten voor de gemeente of betrokkenen, maar uitgaven die terugverdiend kunnen worden.

2. Rotondes op de Heuvelweg
Maak rotondes op de Heuvelweg. Er is voldoende ruimte en een trambaan is echt geen probleem. Fietser en wandelaars om de rotonde? Geen probleem. Kijk maar naar voorbeelden in Den Haag. Niet eerst discussiëren wat de aanleg wel niet kost. Eerst de politieke wil verkrijgen om rotondes te zien als waarschijnlijke verbeteraar voor onze 80% . Dan gaan doorrekenen, ofwel boots het verkeer na in de computer (verkeerssimulatie). Kijk of het effect de moeite waard is. Dat kost weinig. Rijkswaterstaat heeft excellente simulatie mogelijkheden. En een rotonde zorgt voor een bonus mogelijkheid: een goede ingang tot P1. Dat verkeer zijn we dan ook kwijt op de Heuvelweg-noord.

En nog een 3de bijdrage, maar alle eer komt de zogenaamde klankbordgroep ‘de Mall’ toe: 3. Blauwe zones, nu!

Voer blauwe zones in tegen de parkeeroverlast door Mall bezoekers. Voor die overlast geldt eerder de 10-90 regel: heel vaak een probleem. De zogenaamde klankbordgroep van omwonenden had in 2022 al overeenstemming met de gemeentelijke task-force ‘de Mall’. Afgesproken was (helaas geen notulen):
– dat er blauwe zones zouden komen in de wijk de Heuvel/Amstelwijk;
– dat ‘Waterbed parkeer effecten” naar andere wijken ook zouden worden aangepakt;
– dat parkeerpassen * G R A T I S * zijn voor inwonenden en bezoeker(s).

Gratis, omdat de veroorzaker van de parkeeroverlast (indirect) de gemeente is. Wij gaan toch niet ook nog eens voor de overlast betalen? Boek de kosten van de passen maar als lasten voor het innen van de zakelijke OZB van de Mall. Wie heeft nog meer innovatieve ideeën?’

(E.H. Mol)

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter