,,Het aantal werkzaamheden aan het spoor is dit jaar hoger dan andere jaren”, zegt Marco van Eijsden, hoofd infrastructuur bij NS. ,,In vergelijking met 2019 wordt er ruim 30 procent meer gewerkt aan het spoor door ProRail. Dat komt door normaal onderhoud, maar ook omdat het spoor op veel plekken gemoderniseerd wordt. ProRail is bezig het nieuwe beveiligingssysteem ERTMS aan te leggen. Daarnaast wordt op veel plaatsen extra spoor aangelegd, sporen vernieuwd en seinen vervangen.”
En dat wordt dan weer veroorzaakt doordat we in de toekomst meer reizigers verwachten. ,,Er worden flink wat huizen gebouwd in de buurt van het spoor en daar willen we goede treinverbindingen aanbieden. Dus willen we meer treinen kunnen rijden, die ook nog harder kunnen. Ook omdat de trein een belangrijk middel is om duurzamer te reizen.”
Tot en met zondag 25 juni werkt ProRail rond Rotterdam aan het spoor. Daardoor is de dienstregeling van, naar en via Rotterdam Centraal in die periode aangepast. Daarnaast zet NS verschillende keren bussen in. Op 24 en 25 juni is er helemaal geen treinverkeer mogelijk van, naar en via Rotterdam Centraal. Reizigers moeten rekening houden met een extra reistijd en drukte. Reizigers kunnen gebruik maken van NS-bussen of het RET-metronet. Reizigers kunnen op deze pagina terecht voor meer informatie over alternatieve reismogelijkheden.