Nieuws
Verkeers- en vervoersplan; inzet op fietsen

Een fietsstraat Parnashofweg Leidschendam, ventweg Vlietweg Den Haag/Voorburg, Nicolaas Beetslaan Voorburg en het asfalteren van fietspaden die nog met tegels gemaakt zijn. Dat stelt wethouder Jeffrey Keus voor in het Verkeers- en vervoersplan 2023.

De fietsstraat Parnashofweg zou er in 2024 moeten zijn. Kosten 767.000 euro waarvan de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) de helft betaalt. De fietsstraat Vlietweg staat voor 2025 gepland, de Nicolaas Beetslaan voor 2025-2026.

Voor het asfalteren van fietspaden wordt 300.000 euro per jaar uitgetrokken over de periode 2023-2026. Ook hier betaalt MRDH de helft. Genoemd worden de fietspaden langs de Laan van Nieuw Oost Einde (Voorburg), Mgr. Van Steelaan (Voorburg) en Veursestraatweg (Leidschendam).

Andere projecten die Keus noemt:

= verbreden fietspas Prins Bernhardlaan Voorburg in samenhang met rioleringswerken,

= aanbrengen verkeersdrempels Van Ruysdaellaan Leidschendam met herbestrating,

= verhogen kruisingen Prinsenhof laagbouw Leidschendam in samenhang met rioleringswerken.

De wethouder rept verder over een fietsstraat (velostrada) Binckhorst – station Laan van Nieuw Oost Indië (2024) en Den Haag – Pijnacker-Nootdorp via Voorburg-West (2025). Ook noemt hij de fietskruising Hofzichtlaan (2026).

Er komen nieuwe maatregelen ten behoeve van de verkeersveiligheid. Dit jaar komt daar een plan voor. In voorbereiding is ook de herinrichting Veursestraatweg Leidschendam, een plan van aanpak parkeerbeleid, aanleg van een parkeerterrein Venestraat Leidschendam, herinrichting Dr. van Noortstraat Stompwijk, verbeteren bereikbaarheid Damcentrum Leidschendam.

Er lopen studies naar een parkeergarage op het Julianaplein Voorburg, inzet van een shuttle tussen Station Mariahoeve en Mall, herontwikkeling gebied rond station Laan van Nieuw Oost Indië, herontwikkeling gebied rond station Mariahoeve, tramverbinding Den Haag CS-Binckhorst-Station Voorburg met aftakking naar Rijswijk.

De planuitwerking voor werken aan de N14 (ondergrondse kruisingen in Leidschendam-Voorburg) is voor 2026 voorzien. Nog dit jaar willen B&W komen met een voorstel voor een fietsverbinding bovengronds over de N14 tussen Damsigt en Mariahoeve.

De planuitwerking voor de verbreding van de A4 wordt in 2027 verwacht. De bereikbaarheid van de Mall moet in 2026 verbeteren middels een zogenoemde ‘mobiliteitstransitie’ (minder auto, meer openbaar vervoer, fiets, lopen).

In 2026 zouden de tramsporen en haltes Hofzichtlaan aangepast moeten worden zodat de tram beter toegankelijk wordt. RandstadRail 3 en 4 alsmede de metro E-lijn gaan vaker rijden, zo laat Keus weten. Er komt ook een betere busverbinding Leiden – Zoetermeer via Stompwijk.

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter