Mening
Blog: Voldongen feit

Het is ergens in 2017 als topambtenaren van het rijk, de provincie, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de gemeente Den Haag beslissen dat er een hoogwaardige openbaar vervoerverbinding (HOV) moet komen tussen Den Haag CS, Binckhorst en Station Voorburg met aftakking naar Rijswijk via Voorburg-West.

Het tracé wordt ook bepaald: Binckhorstlaan, Maanweg, Huygenstraverse naar Station Voorburg; Binckhorstlaan, Prinses Mariannelaan, Geestbrug richting Rijswijk. Leidschendam-Voorburg zat destijds niet aan tafel; geen wethouder, geen ambtenaar. De vertegenwoordiger van de Metropoolregio moest de gemeentelijke belangen waarborgen.

Vanavond beslist de gemeenteraad over de HOV en het tracé. Alleen kan er niets meer beslist worden. Dat de HOV een tram wordt, en gaat rijden volgens het tracé dat in 2017 al werd gekozen, staat al vast. Dat zijn rijk, provincie, MRDH en de gemeentebesturen (lees wethouders) van Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk al overeen gekomen.

Het rijk heeft de eigen financiële bijdrage aan het project (totale kosten 575 miljoen euro) zelfs gekoppeld aan de tram en het tracé. Voor iets anders geeft het rijk geen cent. Een aangezien het rijk het leeuwendeel van de kosten draagt is het een uitgemaakte zaak dat de verbinding er komt.

De gemeenteraad en de inwoners van Voorburg-West staan feitelijk aan de kant. Zij hebben alleen nog iets te zeggen over de details. De gemeenteraad mag wat nadere onderzoeken vragen en maatregelen bepleiten die de verkeersveiligheid en leefbaarheid in Voorburg-West ten goede komen.

De inwoners van Voorburg-West mogen gaan meedenken over en meewerken aan de veilige en leefbare inpassing van het tramtracé in hun wijk. Meer niet. De honderden bezwaren die zij eerder tegen het project an sich maakten, inclusief het tracé, zijn door de direct betrokken partijen allemaal glimlachend de prullenbak in geschoven.

Ok, leefbaarheid is voor de volgende face op de agenda gekomen, maar dat houdt het project niet meer tegen. Alleen de gevolgen ervan voor omwonenden worden nog eens nader bekeken. En er worden, indien mogelijk, maatregelen genomen die gevolgen wat draaglijker te maken. Boompje hier, struikje daar.

Verder wordt bezien of er iets aan de hoeveelheid auto’s die dagelijks door Voorburg-West rijdt gedaan kan worden. Niet te veel, want Leidschendam-Voorburg is wel een liberale gemeente. Aan gericht autootje pesten doen we niet.

Natuurlijk zullen de betrokken politici zich op de borst rammen dat scouting Livingstone-Miriam wordt gespaard, net als Opa’s veldje en Huygens Hofwijck. Dat de bewoners van de Prinses Mariannelaan geen lightrail voor de deur krijgen. En dat Station Voorburg niet bovengronds wordt uitgebreid als de HOV ergens rond 2040 doorrijdt naar Zoetermeer.

Dat het tracé niet door de scouting en Opa’s veldje ging lopen maar er langs stond al vanaf het begin vast. Net als het feit dat een lightrail helemaal niet paste binnen de Prinses Mariannelaan.

De grond naast de spoorbaan is helemaal niet van Huygens Hofwijck doch van de NS/ProRail. Dus daar konden de extra rails zo komen. Dat er nu van is afgezien heeft eerder te maken dat niet voor een lightrail is gekozen en dat Zoetermeer pas in 2040 aan bod komt (‘we ontzien Huygens Hofwijck’). Wie dan leeft die dan zorgt.

Wilt u de verbinding naar Zoetermeer ondergronds? Ok, kunnen we naar kijken. Eventueel in combinatie met het ondergronds brengen van Utrechtsebaan/A12 en het bestaande spoor. Kost vele miljarden, maar ook dan praten we over 2040.

Kortom, de ‘gescoorde’ punten waren eigenlijk inkoppertjes bij een leeg doel.

Het hele project toont aan dat een gemeente als Leidschendam-Voorburg niets te vertellen heeft als de grote jongens een besluit nemen. De gemeente eet genadebrood. Mag de kruimels opruimen.

En de inwoners? Burgerparticipatie is een modewoord. Telkens blijkt echter weer dat het daarbij niet meer gaat om het besluit zelf (zie ook de bouw van recreatiewoningen op Vlietland) doch slechts over de details. En dat wordt dan weer verpakt door de term ‘co creatie’. Klinkt mooi, meer niet.

In 2025, mogelijk later, moet het definitieve besluit over de HOV-tram en het tracé vallen, heet het nu. Tot dat moment kan er nog ‘stop’ geroepen worden. Een doekje voor het bloeden. Stoppen kan al helemaal niet meer. Het is een voldongen feit.

En de gemeente die wel wil stoppen krijgt een aanwijzing zijdens provincie en/of rijksoverheid, een vette rekening, het etiket ‘volstrekt onbetrouwbaar’ alsmede een pariastatus. Er is geen enkele politicus die dan niet pragmatisch door de knieën gaat.

Verantwoordelijk wethouder Jeffrey Keus (GBLV) sprak bij zijn aantreden over de vele ‘minnen’ in het project. Dat moesten ‘plussen’ worden zei hij, verwijzend naar Voorburg-West. Mooie woorden die niet zijn waargemaakt.

De HOV-tram moet in 2030 rijden.

 

 

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter