Nieuws
‘Ja’ tegen nieuwe tramverbinding

Leidschendam-Voorburg stemt in met de komst van een nieuwe tramverbinding tussen Den Haag CS, Binckhorst en Station Voorburg met aftakking naar Rijswijk via Voorburg-West. En wel via het tracé Binckhorstlaan, Maanweg, Huygenstraverse, Stationsplein (richting Voorburg) en Binckhorstlaan, Prinses Mariannelaan, Geestbrug (richting Rijswijk).

Dat is de uitkomst van een debat in de gemeenteraad gisteravond. De coalitiepartijen VVD, GBLV en D66, gesteund door de oppositiepartijen PvdA, GroenLinks en ChristenUnie legden wel een groot aantal eisen voor het project op tafel. Verantwoordelijk wethouder Jeffrey Keus kon daarmee leven. Vrijwel alle zaken die als eisen werden geformuleerd had hij al toegezegd in een vergadering van een commissie uit de gemeenteraad over de tramlijn.

De eisen zijn qua leefbaarheid: Onderzoek doen naar de gevolgen van de trillingen en geluid van de lijn rond de woningen langs het tracé en hiervoor in overleg met de bewoners mitigerende maatregelen te nemen; In co-creatie met de wijk plannen maken voor de inrichting van het tracé waarbij leefbaarheid en verkeersveiligheid voorop staan; Zoveel mogelijk groen te behouden en met de gemeente Den Haag overeen te komen om groen ook in de Binckhorst een belangrijke plek te geven waarbij kwalitatieve compensatie van groen wordt toegepast; Aan de slag te gaan met de quick wins (snelle maatregelen) voor verbetering van de leefbaarheid en de veiligheid rondom De Prinses Mariannelaan; Onderzoek doen om Voorburg West autoluw te maken ter hoogte van de Binckhorstlaan en de Westenburgstraat middels een afsluiting van de brug over de Broeksloot Binckhorstlaan Voorburg; Waarborgen dat bij de mogelijke uitbreiding van de verbinding naar Zoetermeer de tuin van Huygens Hofwijck niet wordt aangetast.

Wat bereikbaarheid betreft: Samen met Den Haag en Rijswijk een Plan van Aanpak op te stellen om doorgaand snelverkeer te leiden via de Rotterdamsebaan; Een integraal verkeersonderzoek uit te voeren; Onderzoek doen naar de afsluiting van de brug over de Broeksloot Binckhorstlaan Voorburg voor doorgaand verkeer om afsluiting van de Geestbrug te voorkomen; Onderzoek doen naar de mogelijkheid/wenselijkheid voor een kopstation op de Maanweg in plaats van op het Stationsplein, waarbij de te verwachten reizigersaantallen, doorstroom verkeer en leefbaarheid worden meegenomen.

Inzake verkeersveiligheid: Zorgen voor een veilige en kindvriendelijke inpassing van het tracé langs de scouting en Opa’s veldje, in afstemming met de scouting en de bewoners; Onderzoek doen naar verbetering van de doorstroming van het verkeer Maanweg, Regulusweg in combinatie met de A12.

Alle eisen worden ingebracht in de zogenoemde Planning- en Studiefase voor de tramverbinding die nu gaat starten en twee jaar gaat duren. De gemeenteraad moet over de voortgang gerapporteerd worden. Daarnaast moet een milieu effectrapportage (MER) over het project, die er al 2 jaar ligt, geactualiseerd en verdiept worden. Voor de projecten die bijdragen een het verbeteren van veiligheid en leefbaarheid in Voorburg-West moet financiële dekking gewaarborgd worden. Als de tram wordt doorgetrokken naar Zoetermeer moet zulks ondergronds als onderdeel van de gewenste Huygenstunnel (A12/Utrechtsebaan en spoor ondergronds brengen, red.).

Namens het CDA keerde gemeenteraadslid Lieke Muller zich tegen de plannen. Zij betichtte de coalitiepartijen VVD, GBLV en D66 indirect van woordbreuk verwijzend naar de teksten in hun verkiezingsprogramma’s van 2022 over de tramverbinding en de belangen van de inwoners van Voorburg-West.

Muller verweet de partijen ook nu met eisen te komen verwoord in een motie. Een motie kunnen politici makkelijk naast zich neer leggen zo betoogde het CDA-gemeenteraadslid. Zij kwam dan ook met een groot aantal amendementen (wijzigingsvoorstellen) om de tekst van het zogenoemde Masterplan voor de tramverbinding inhoudelijk te wijzigen. Geen van die voorstellen haalde het.

Overigens zijn Rijksoverheid, provincie en Metropoolregio Rotterdam Den Haag al akkoord gegaan met het Masterplan. Na Leidschendam-Voorburg volgen nog Rijswijk (debat deze week) en Den Haag.

SP-gemeenteraadslid Ed van der Schaft diende nog een motie in om de oude rails van tram 10 op de Prinses Mariannelaan, Laan van Middenburg en Westeinde vanwege de verkeersveiligheid weg te halen. Dat wordt meegenomen in de herinrichting van de Prinses Mariannelaan waarvoor 10 miljoen euro is uitgetrokken.

Voorafgaand aan het debat trok een stoet van enkele tientallen inwoners van Voorburg-West vanaf het Stationsplein naar Huize Swaensteyn in de Herenstraat (zetel gemeenteraad) om te protesteren tegen het project. Een deel van hen volgde het debat in de raadszaal. Er deden zich geen incidenten voor.

Het raadsdebat was overigens buiten de raadszaal niet te volgen. De internetverbinding viel na een half uur vergaderen uit. De griffie (het secretariaat van de gemeenteraad) slaagde er niet in een oplossing te vinden. Burgemeester Martijn Vroom vond het ook niet nodig de vergadering hier voor te onderbreken. Volgens hem is een live-uitzending niet wettelijk vereist. De gemeenteraad sprak zich vervolgens tegen een schorsing uit. (foto P.B.)

 

 

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter