Nieuws
Minder ruimte voor de auto

Er zal in de toekomst, ook binnen Leidschendam-Voorburg, minder ruimte zijn voor de auto. Zeker als er nog 4500 tot 5000 woningen bij komen in de gemeente. Komend jaar zullen B&W in relatie tot de Omgevingsvisie komen met een mobiliteitsstrategie. Uitgangspunt daarbij: het per wijk bezien wat de vervoersbehoefte is en daar dan gericht maatregelen voor nemen.

Dat heeft wethouder Jeffrey Keus (GBLV) gezegd in een overleg met gemeenteraadsleden over de uitvoering van het Verkeers- en vervoerplan 2023. In het beraad was VVD’er Rick de Klerk de enige die pleitte voor het faciliteren van de auto. Zijn GBLV-collega Marien van Wijk zweeg over dit aspect. Namens het CDA pleitte gemeenteraadslid Lieke Muller voor maatregelen die de doorstroming van verkeer bevorderen.

Woordvoerders van alle andere partijen gaven aan voorrang te willen geven aan openbaar vervoer, fietsen en te voet onderweg zijn boven de auto. Autogebruik zal beperkt moeten worden, zo gaven zij aan.

De gemeenteraad gaat akkoord met het voorstel van Keus om 1,1 miljoen euro te investeren in het inrichten van de Parnashofweg Leidschendam tot fietsstraat, het asfalteren van tegelfietspaden, inrichten Nicolaas Beetslaan Voorburg tot fietsstraat en de aanleg van een fietsstraat bij de Vlietweg/Zeeheldenbuurt.

Dat laatste project moet inwoners van Leidschendam-Zuid een betere en veiligere verbinding geven met station Leidschendam-Voorburg (RandstadRail en metro). Dat station moet worden opgeknapt tot knooppunt (hub) voor openbaar vervoer nu een nieuwe halte voor tram 19 bij Overgoo geschrapt is vanwege de hoge kosten en lage opbrengsten (te weinig reizigers).

In de gemeenteraad leven veel vragen rond het plan van Keus om in de toekomst bij nieuwbouw geen vaste parkeernormen meer te hanteren doch die per geval te bepalen mede aan de hand van andere voorzieningen zoals openbaar vervoer, fietspaden, groen. Het plan moet nog worden omgezet in een definitief voorstel aan de gemeenteraad.

Door een lagere parkeernorm ontstaat voor ontwikkelaars meer ruimte te bouwen. Verschillende normen per wijk kunnen er echter toe leiden dat automobilisten hun wagen in de aanpalende buurt neer gaan zetten.

PvdA-gemeenteraadslid Suzanne Kok pleitte voor een referendum per wijk over de invoering van betaald parkeren. Keus ging daar niet op in. Wel noemde hij invoering van betaald parkeren ‘politiek onhaalbaar’. Nathalie van Weers (GroenLinks) pleitte ronduit voor betaald parkeren; Lieke Muller (CDA) keerde zich daar tegen. Van het CDA mogen parkeernormen ook alleen omlaag als er eerst goed openbaar vervoer is en goede fietsfaciliteiten.

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter