Den Haag start op zijn vroegst in de tweede helft van 2025 aan het aanpassen van tramlijn 6 voor de komst van langere en bredere GLT-8 trams. De werken betreffen de lijn vanuit Transvaal tot aan de gemeentegrens Leidschendam-Voorburg.
Dat heeft de Haagse wethouder Anne Mulder zijn gemeenteraad bericht. Tot nu toe werd er van uitgegaan dat de nieuwe trams lijn 6 in 2026 gingen rijden, ook in Leidschendam-Voorburg.
Mulder laat zijn gemeenteraad verder weten dat er een financieel tekort is ontstaan bij de werken tram 6 (en 12) door de complexiteit, personeelstekort, inflatie en stijgende bouwkosten. De voorbereiding neemt ook meer tijd in beslag.
Het tekort, in totaal 14,5 miljoen euro, moet door Den Haag en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (concessieverlener) opgevangen worden. Lukt dat niet dan moet er eventueel bezuinigd worden op het project.
Dit jaar wordt het ontwerpproces afgerond. Begin 2024 moet de Haagse gemeenteraad dat beslissen over het project. Er kan echter pas gestart worden als de werken aan de zogenoemde Warmtelinq (warmteleiding vanuit Rotterdamse haven naar Den Haag, red.) klaar zijn.
Over het deel van tramlijn 6 in Leidschendam-Voorburg (eindpunt Leidschendam Noord) meldt Mulder niets. Wel stelt hij dat de haltes Station Mariahoeve en Essesteijn een ‘bijzonder aandachtspunt’ vormen omdat die in Leidschendam-Voorburg liggen. Daarover zijn ‘werkafspraken’ gemaakt, aldus de Haagse wethouder.