‘Het voelt misschien alsof we collega’s aan hun lot overlaten, zegt Geveke. “Dat doen we zeker niet. De veiligheid van collega’s staat voorop, altijd. We begrijpen heel goed dat collega’s zich onveilig en gefrustreerd voelen als het systeem niet goed werkt en de terugvalopties niet makkelijk en snel kunnen worden ingezet. Het ministerie van J&V is eigenaar van het systeem en daarom ligt het probleem uiteindelijk daar op tafel. We doen er samen met het departement alles aan om de dekking van C2000 technisch te verbeteren.’
‘Dat doen we bv. door extra masten te plaatsen in gebieden waarvan we weten dat er minder dekking is. Maar we proberen bijvoorbeeld ook het bereik van antennes en portofoons te versterken. Ondanks deze maatregelen, weten we dat een bereik van 100 procent niet haalbaar is. En juist om collega’s veilig te laten werken, willen we dat zij beter zijn uitgerust om terugvalopties in te zetten. Daar hebben we als organisatie iets te doen.’
Gebruikers van het communicatiesysteem ervaren hardnekkige problemen. Vooral in de buitengebieden maar ook in steden is het bereik soms onvoldoende. De haperingen hebben een aantal verklaarbare oorzaken, vertelt Hans Rosenkamp. Hij is verantwoordelijk voor de functionele voorzieningen binnen het Landelijke Meldkamer Samenwerking (LMS), waaronder ook C2000.
Volgens Rosenkamp voldoet het communicatiesysteem aan de dekkingseisen die indertijd bij de invoering in 1996 werden gesteld, maar de tijden zijn veranderd. ‘C2000 is vanuit gebruikersperspectief stil blijven staan, terwijl telecomnetwerken zich wel verder hebben ontwikkeld. Iedereen vindt het normaal dat je overal en altijd bereik hebt, maar die eis is destijds aan C2000 formeel nooit gesteld.’
Rosenkamp benadrukt daarbij dat de gebruikers zelf ook van invloed kunnen zijn op de bereikbaarheid van het communicatienetwerk. Bijvoorbeeld door hun portofoon in de dienstauto te gebruiken, terwijl C2000 niet is ingericht op zogenoemde ´binnenhuisdekking´. ‘Dat is een bekend gegeven. Gebruik je toch liever je portofoon dan je mobilofoon in de auto, dan mag dat natuurlijk. Maar de ontvangst in zo’n stalen omgeving is veel minder goed. Met name de nieuwe Mercedes B-voertuigen zijn een grote storingsbron, onder meer vanwege de bekabeling.
Een andere factor is dat het Nederlandse landschap sinds eind jaren 90 ingrijpend is veranderd. Er zijn complete woonwijken bijgebouwd en het aantal zonnepanelen is exponentieel toegenomen. Dat heeft allemaal negatieve invloed op de dekking van het communicatienetwerk. ‘Als de zon de hele dag schijnt, daalt het bereik fors’, weet Hans. ‘Dit kan een reductie van 7 tot 8% opleveren van de radiodekking gemiddeld met uitschieters van 25% op specifieke locaties.’
Verbetering is in zicht maar kost tijd. De minister van JenV heeft aan de Tweede Kamer laten weten dat C2000 vanaf 2027 wordt vervangen door Noova. Dit is een nieuw communicatiesysteem dat gebruikmaakt van de netwerken van telecomproviders. Daarmee zal de dekking gelijk zijn aan die van mobiele telefoons, verwacht Melvin Doorn, sectorhoofd Voorzieningen binnen LMS. ‘Openbare orde- en veiligheidsdiensten krijgen dan prioriteit binnen die netwerken. Ook bij veel communicatieverkeer blijft er dan altijd bandbreedte over voor politie en andere hulpdiensten.’
Tot die tijd wordt het onderste uit de kan gehaald om C2000 zo optimaal mogelijk te laten functioneren, vertellen Rosenkamp en Doorn. Zo wordt binnenkort een kleinschalige pilot gestart waarbij portofoons dankzij een software-update automatisch overschakelen naar een hoger zendvermogen als de verbinding slecht is. ‘Wij verwachten daar veel van’, zegt Rosenkamp.