Nieuws
Parkeernormen omlaag

De parkeernormen – de hoeveelheid parkeerruimte per woning – gaan omlaag. Daarmee wordt gestart bij nieuwbouwprojecten. Zo moet meer ruimte ontstaan voor woningbouw. Alle fracties in de gemeenteraad stemden ermee in behalve de SP. Enkele weken geleden keerden VVD en CDA zich bij een bespreking in een commissie van de gemeenteraad nog tegen het voornemen. In de gemeenteraad deed men dat niet meer.

Verantwoordelijk wethouder Jeffrey Keus stelde dat de rol van de auto moet veranderen gezien de ‘enorme’ druk die er op de beschikbare ruimte is. Voortgaan zoals als nu, met de huidige parkeernormen, zou ertoe leiden dat er vijf tot zes voetbalvelden (820 tot 924 vierkante meter) extra ruimte nodig zou zijn om auto’s neer te zetten.

Nu hanteert de gemeente parkeernormen uiteenlopend van 0,4 tot 1,9 parkeerplek per woning afhankelijk van type woning en plek. Bij nieuwbouw wordt ook gekeken naar type woning en plek doch ook naar aanwezige alternatieven voor de auto zoals fietsvoorzieningen, openbaar vervoer, deelauto’s. Per nieuwbouwproject wordt zo de parkeernorm ingevuld. Die kan 50 tot 80 procent lager uitvallen dan de huidige normen.

B&W gaan op verzoek van de gemeenteraad een onderzoek doen naar het beperken van het aantal parkeerontheffingen per adres. Dat moet begin 2024 zijn afgerond. Bij nieuwbouw moeten excellente fietsparkeervoorzieningen komen. Binnen de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en in de regio moet B&W zich sterker maken voor openbaar vervoer in Leidschendam-Zuid.

Per nieuwbouwplan moet de ontwikkelaar maatwerk leveren daar waar het gaat om mobiliteit. Daarbij moet voorkomen worden dat de omgeving last krijgt van meer parkeeroverlast. En moet ook gecontroleerd worden of de maatregelen die de ontwikkelaar neemt, werken. Een voorstel van de VVD om ook de fietsparkeerdruk te gaan meten haalde het niet. Alleen het CDA was daar ook voor. (foto gemeente)

 

 

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter