Nieuws
Twijfel over verkeersprognose Veursestraatweg

Ondanks de bouw van 750 woningen langs de weg blijft het aantal auto’s dat gebruik maakt van de Veursestraatweg (N447) de komende zeven jaar ‘ongeveer gelijk’. Dat werd duidelijk gemaakt op een gemeentelijke informatieavond over de herinrichting van de Veursestraatweg die begin 2025 moet starten.

In antwoord op vragen vanuit de zaal werd erkend dat het verkeer wel zal toenemen door de bewoners van de 750 woningen. Het gebruik van de Veursestraatweg zal echter ook afnemen door bijvoorbeeld de RijnlandRoute (verbinding A4-A44 ten noorden van Vlietland, red.). Daarbij beriep de gemeentelijke projectleider zich op ‘het verkeersmodel dat iedereen hanteert’.

De ambtenaar erkende zelf niet te weten wat er in dat model zit en wat niet. Ook werd duidelijk dat de cijfers uit het model zijn bijgesteld aan de hand van tellingen van auto’s bij de kruising Veursestraatweg/Noordsingel. Tellingen die nu zijn gedaan, zonder de nieuwbouw.

Over het verkeersdempende effect van de RijnlandRoute stelde de ambtenaar dat het ‘een vermoeden’ is. Het is volgens hem moeilijk te bepalen welk deel van het verkeer daar Leidschendam-Voorburg betreft.

De bewering dat de 750 woningen minstens voor 1500 extra auto’s zorgen in het gebied werd niet weersproken. Nu gebruiken ter etmaal 15.000 auto’s de Veursestraatweg. Berekeningen van een door de gemeente ingehuurd bureau lieten zien dat dat aantal met 940 per etmaal stijgt ter hoogte van de Noortheylaan, en met 1570 per etmaal bij de Parnashofweg.

De Veursestraatweg wordt een 50 kilometer weg. De gemeente wil hem zo gaan inrichting dat automobilisten als het ware worden gedwongen die snelheid ook aan te houden. De herinrichting betreft het stuk tussen Noordsingel en gemeentegrens met Voorschoten.

Gedacht wordt aan een brede middenberm waar kruisend verkeer kan wachten om in te voegen of door te rijden. De weg zou moeten worden aangekleed met bomen aan weerszijden en/of in de berm. Zebra’s voor voetgangers zijn niet voorzien. Wat er dan wel voor voetgangers maar ook overstekende fietsers en ruiters wordt gedaan, werd niet duidelijk.

In het eerste deel van de Veursestraatweg (tussen Noordsingel en Pasnashofweg) wordt het riool ook vervangen. Datzelfde gebeurt ook in de Pasnashofweg. Die weg wordt bovendien ingericht als fietsstraat waar de auto te gast is. De weg blijft wel doodlopend voor autoverkeer. De werken aan de Parnashofweg starten na de zomer 2025.

De gemeente is er nog niet uit wat te doen met bouwverkeer als de werken aan de Veursestraatweg plaatsvinden. Ook is nog niet nagedacht over het effect voor bedrijven langs de Veursestraatweg zoals Vlinders aan de Vliet. Vlinders leeft van toerisme. Dit jaar heeft men al 40.000 bezoekers getrokken.

Bewoners van Veursestraatweg en Parnashofweg kunnen meepraten en denken over het ontwerp. In april 2024 moet het definitieve ontwerp voor de Veursestraatweg er zijn, voor de Pasnashofweg in het najaar van 2024.

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter