Nieuws
Overgoo: nog meer woningen; bouwtijd 10 jaar

Op bedrijfsterrein Overgoo in Leidschendam komen 975 woningen waarvan 295 in de sociale sector en 195 in het middeldure segment. De bouwtijd van het project, waarin ook kantoren, bedrijfsruimten, zorg en commerciële panden zijn voorzien, duurt tien jaar.

Dat heeft wethouder Bianca Bremer de gemeenteraad bericht. Recent sprak de gemeente op een inloopavond nog over 950 woningen. In het oorspronkelijke bebouwingsplan (uit 2021) was sprake van zo’n 750 woningen.

Voor de realisatie is wel een subsidie van het rijk nodig. Eerder dit jaar vroeg de gemeente 5,4 miljoen euro aan het rijk. Dat verzoek werd afgewezen. Begin 2024 wil de wethouder een nieuwe aanvraag doen, voor een lager bedrag nu er meer woningen gerealiseerd worden.

De extra woningen zijn mogelijk nu de regionale recherche van de politie van Overgoo vertrekt. Daardoor komt een kantoor met 7000 vierkante meter vloeroppervlak vrij. Die plek kan gebruikt worden voor meer huizenbouw.

Bremer laat de gemeenteraad ook weten dat een gedachte tramhalte Overgoo (lijn 19) er definitief niet komt. Het vorige college van B&W had daarvoor 13 miljoen euro bestemd. De halte van de RandstadRail/metro (Leidschendam-Voorburg) moet ook de toekomstige bewoners van Overgoo gaan bedienen.

Ten opzichte van het eerdere bouwplan uit 2021 zijn er volgens de wethouder een aantal zaken veranderd:

= parkeren gebeurt onder de nieuwbouw tussen Overgoo en Noordelijke verbindingsweg. De nieuwbouw daar wordt kleinschaliger en groener,

= er komen extra wandelpaden en meer ruimte tussen de nieuwbouw en de bestaande bouw in Leidschendam-Zuid (De Schans, de Oude Bleijk),

= er komen meer waterpartijen,

= in de nieuwbouw komen drie hoogteaccenten, allen aan de Noordelijke verbindingsweg,

= het aantal verkeersbewegingen in het gebied neemt af,

= het totale plan omvat nu 110.000 vierkante meter. Dat was 95.000 vierkante meter. Voor kantoren staat 7800 vierkante meter, voor bedrijven 2600, voor zorg 3000 en voor commercie 4000,

= in het plan zit 84 procent woningbouw, de rest is ‘economie’,

= het parkeren van auto’s en fietsen verdwijnt uit het straatbeeld.

In het plan zijn 870 parkeerplekken voorzien verdeeld over drie te bouwen parkeergarages. Die zijn bestemd voor bewoners, werknemers en bezoekers. De wethouder noemt dit ‘zeer ambitieus’ en stelt dat een en ander nog uitgewerkt moet worden. In het bouwplan zit wel de oplevering van 16 deelauto’s.

Indien het rijk de gevraagde subsidie verleend (naar verwachting in mei 2024) zou de eerste woning drie jaar later (in 2027) opgeleverd kunnen worden, aldus Bremer.

 

 

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter