Nieuws
‘Ik bewonder de mensen die er werken’
Na 6 jaar neemt Marjolijn Grijns afscheid als voorzitter van de cliëntenraad bij de ziekenhuisgroep HMC (Antoniushove, Bronovo, Westeinde).

,,In mijn tijd als voorzitter was niet alleen COVID-19 volop aanwezig, maar werd ook de strategische koers van HMC bepaald, nieuwe bestuurders aangenomen en een begin gemaakt met de plannen voor de vernieuwbouw. We hebben met de cliëntenraad veel werk verzet. Het is een prachtige organisatie en ik bewonder de mensen die er werken. Ze zijn ongelooflijk betrokken en doen hartstikke mooi en goed werk.”

Wat is de rol van de cliëntenraad?
,,De raad van bestuur moet bij beslissingen rekening houden met het advies van de cliëntenraad. De 9 leden van cliëntenraad hebben allemaal verschillende kennis en achtergrond. Hierdoor kunnen we de diverse patiëntengroep van het ziekenhuis goed vertegenwoordigen. We geven de raad van bestuur gevraagd of ongevraagd advies en zitten aan de overlegtafel bij onderwerpen die direct of indirect gevolgen hebben voor patiënten, mantelzorgers en bezoekers van het ziekenhuis, zoals de verbouwplannen.”

Wat waren grote uitdagingen?
“HMC is een grote, complexe organisatie in een snelle veranderende wereld. Het is een uitdaging om in alle opzichten patiëntgericht te zijn en de mens centraal te zetten. Voor artsen en verpleegkundigen zijn bepaalde zaken heel vanzelfsprekend, maar voor patiënten geldt dat niet. Hoe zorgen we ervoor dat, ondanks de grote druk op de zorg, we de mens achter de patiënt blijven zien. We blijven als cliëntenraad daar veel aandacht voor vragen.”

Waar ben je het meest trots op?
,,Ik ben op veel dingen trots. HMC maakt bijvoorbeeld concrete stappen met duidelijke communicatie en focust zich op begrijpelijke taal voor de patiënt. Ook hebben we een panel van patiënten die we direct feedback kunnen vragen. Dit levert waardevolle informatie op voor het ziekenhuis. We willen dit panel laten groeien en kijken hoe we andere feedback uit bijvoorbeeld spiegelgesprekken, klachten en input uit de cliëntenraad kunnen verzamelen en bundelen waardoor het ziekenhuis zich voortdurend kan blijven verbeteren.”

Wil je nog iets meegeven aan de collega’s van HMC?
,,Het is Kerstmis en dan geef ik altijd een boek dat symbool staat voor een relevant thema. Zo heb ik eerder aan de leden van de cliëntenraad het boek ‘Die ene patiënt’ gegeven van Ellen Visser. Dit boek gaat over belangrijke lessen die zorgverleners van hun patiënten leerden. Dit jaar geef ik het boek ‘Rake vragen’ van Siets Bakker. Door het stellen van goede vragen kunnen we polarisatie voorkomen, niet tegenover elkaar staan maar samen naar oplossingen zoeken. In deze tijd waar alles steeds sneller gaat en we steeds meer moeten, is het belangrijk om te vertragen en de blik te verbreden. Ik wil de collega’s van HMC meegeven dat het waardevol is om samen te zoeken naar oplossingen en goede vragen te stellen. Goede vragen helpen om anders te denken en niet alles als vanzelfsprekend te beschouwen. Het is cruciaal om je in een ander te verplaatsen.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter