Meer jongeren hebben een startkwalificatie; versterken weerbaarheid ten aanzien van negatieve groepsdruk; meer jongeren ervaren een zinvolle besteding van hun vrije tijd; meer jongeren bewegen of sporten; de betrokkenheid van ouders is versterkt. Deze doelstellingen hebben de gemeente en maatschappelijke organisaties bepaald voor jongeren ouder dan 12 jaar in Leidschendam-Noord. Aanleiding vormde een analyse van de positie van jongeren tussen 13 en 23 in Prinsenhof, De Heuvel en Amstelwijk. Zie https://vlietnieuws.nl/2024/01/26/beeld-jongeren-in-leidschendam-noord/
= Meer jongeren hebben een startkwalificatie:
– Het creëren van meer mogelijkheden om talenten te ontdekken en ontwikkelen zoals leerwerktrajecten in de wijk, talentenproeverij of -safari en/of passender aanbod gericht op talenten op scholen,
– Het bieden van meer begeleiding van en coaching door onder meer de jongeren zonder een startkwalificatie beter in beeld te krijgen. En door ondersteuning te bieden bij stage en bijbanen, bij praktische zaken en bij sociaalmaatschappelijke problematiek, oriëntatiemogelijkheden en/of hulp bij portfolio,
– Het versterken van de samenwerking tussen partners zoals gemeenten en UWV. Maar ook met partners zoals buurthuizen, bewonersinitiatieven en vrijwilligersorganisaties. En door het betrekken van het platform Economie en arbeid,
– Het vergroten van de kansen van jongeren op de arbeidsmarkt, ook als zij geen startkwalificatie hebben door te werken aan loopbaanoriëntatie en begeleiding (LOB) van jongeren.
= Verhogen weerbaarheid ten aanzien van negatieve groepsdruk:
– Het bevorderen van vroeg signalering en vroegtijdige persoonlijke aanpak op basis van vertrouwen door het versterken van de inzet van jongerenwerken, vertrouwenspersonen en van de samenwerking tussen betrokken partijen. En door een LVB-training (lichte verstandelijke beperking) door Schakenbosch,
– Het werven en inzetten van rolmodellen en ervaringsdeskundigen bij onder meer workshops en gastlessen op scholen en bij buurtactiviteiten,
– Het versterken van het bewustzijn en vaardigheden ten aanzien van weerbaarheid door het geven van weerbaarheidstrainingen en lessen/voorlichting over zaken zoals waarden en normen, het snelle geld, gevolgen strafblad en dergelijke.
= Meer jongeren ervaren een zinvolle besteding van vrije tijd. Meer jongeren bewegen/sporten:
– Het verhogen van de deelname van jongeren aan verenigingen en clubs met betrekking tot sport, cultuur en creatieve talenten door het organiseren van activiteiten in de wijk door verenigingen en clubs, het bevorderen van het gebruik en toepassingsmogelijkheden van Ooievaarspas, aandacht voor verenigingen en clubs op scholen, introductie van strippenkaart ten behoeve van kennismaking diverse verenigingen en clubs en/of sportlessen op vervolgopleidingen,
– Het realiseren van een aanbod op gebied van sport, cultuur en creatieve talenten dat aansluit bij de leefwereld van jongeren 12+, en voor specifieke doelgroepen zoals meiden, jongeren met een licht verstandelijke beperking (LVB) en LHBTIQ+ jongeren. Dit door het verkennen van de mogelijkheid van jongerencentrum of plek om samen te komen, het verkennen en inspelen op behoeften ten aanzien van sport en cultuur, het creëren van meer mogelijkheden tot vrijblijvende deelname aan sport en cultuur, het betrekken van en verantwoordelijkheid geven aan jongeren bij activiteiten, avondopenstelling van activiteiten en/of activiteiten combineren met samenkomen van jongeren,
– Versterken van het bewustzijn van jongeren ten aanzien van leefstijl en gevolgen voor gewicht en mentaal welbevinden door voorlichting,
– Individuele coaching. Door middel van sport en cultuur in contact komen met jongeren, zo vertrouwen opbouwen en met hen in gesprek gaan over tal van onderwerpen.
= De betrokkenheid van ouders is versterkt:
– Betrekken van ouders en passende rol geven van ouders bij clubs en verenigingen,
– Het voorlichten van ouders over het ondersteunen van hun kinderen en kansen van een creatieve carrière,
– In gesprek gaan met jongeren en hun ouders over waarden en normen,
– Specifiek aandacht voor de rol van ouders.
(illustratieve fofo)