Mening
U zegt het maar: Convenant reismogelijkheden winkelcentrum

‘Met belangstelling, maar ook met verbijstering heb ik het ‘Convenant over reismogelijkheden naar winkelcentrum’ (Vlietnieuws 11 februari 2024) gelezen. Het eerste wat opvalt, ondanks dat we in gesprek zijn met de gemeente, is dat de inwoners van Leidschendam–Voorburg hier niet bij betrokken zijn. Daarnaast is het heel bijzonder dat de HTM besloten heeft om minder trams en bussen te laten rijden, zie ‘Minder rijden HTM, metropoolregio in actie’ (Vlietnieuws 10 februari 2024).

Zolang je de woonwijken gebruikt als parkeerplaats voor dit winkelcentrum, gaat het je niet lukken dat meer mensen met de fiets, te voet of OV komen. Ja, economische belangen zijn ook belangrijk, maar moeten die steeds maar weer boven de gezondheid van de bewoners in de omliggende wijken en de inwoners van Leidschendam–Voorburg gaan? Het zinnetje ‘het mogelijk invoeren van parkeerregulering in de wijken rondom het winkelcentrum’ doet het ergste vrezen, ondanks toezeggingen tijdens de overleggen die we hebben gekregen.

Het lijkt er meer op dat de verantwoordelijken een uitvlucht zoeken om maar niets, maar dan ook helemaal niets voor de bewoners/gedupeerden te hoeven doen. Luchtverontreiniging, milieuvervuiling, geluidsoverlast, asociaal gedrag en … hoeveel meer moeten de bewoners dulden van die ‘bezoekers’?

Om meer mensen te voet, met de fiets of OV te laten komen zal je de automobilisten moeten dwingen andere opties te kiezen. Dus parkeren in de wijken ontmoedigen, vergunning-parkeren of desnoods afsluiten. Daarnaast moet de infrastructuur voor voetgangers en fietsers verbeterd worden. Meer fietsenrekken en parkeerplekken voor bakfietsen, scooters enz. moeten worden gecreëerd op plekken die geen overlast voor de inwoners van omliggende woonwijken en voetgangers (zéker die met rollator of scootmobiel) veroorzaken. De huidige ruimte bij Jumbo en AH is volstrekt onvoldoende.

Je kan van alles verzinnen en invoeren maar zonder een zero tolerance handhavingsbeleid door de politie en gemeentelijke handhaving ten opzichte van het asociale verkeers- en parkeergedrag van die bezoekers is alles kansloos. Daarnaast vraag ik me af waarom er burgerparticipatie is, terwijl men alleen maar aan de belangen van het winkelcentrum denkt -door de weeks de tunnel gesloten, in het weekend geopend’.

(Marcel Wieffering)

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter