Mening
Blog: Gratis

Ambtenaren, ook gemeenteambtenaren, behoren niet tot degenen met de laagste salarissen in Nederland. De secundaire arbeidsvoorwaarden zijn goed, vrije dagen voldoende.

Hoe bizar is het dan te horen dat ambtenaren van de gemeente Leidschendam-Voorburg die in het bezit zijn van een elektrische auto, al tien jaar lang gedurende arbeidstijd hun vehikel gratis konden opladen bij een drietal gemeentelijke laadpalen naast het Servicecentrum, Koningin Wilhelminalaan 2 Leidschendam.

Drie palen betekent dat er zes auto’s tegelijk aan kunnen ‘hangen’. Het kost ongeveer drie uur om de accu’s van een doorsnee wagen te vullen. Dat betekent dat er per werkdag 54 ambtenaren van de gratis stroom konden profiteren.

Iemand die full time werkt, is ongeveer 225 dagen per jaar actief voor de baas. De rest zijn weekeinden, vakanties en feestdagen. De rekensom wordt zo 225 x 54: 12.150 keer per jaar stroom zonder betalen.

Nu kost het opladen van een doorsnee auto vandaag de dag 30 euro. Omgerekend hebben we het dan op jaarbasis over 364.500 euro. Aangezien de laadpalen er al sinds 2014 staan mag dat bedrag maal tien genomen worden: 3,6 miljoen euro.

Let wel: dat is dus gemeenschapsgeld. Geld dat de inwoners van de gemeente hebben opgebracht middels het betalen van belastingen en leges. Een douceurtje aan ‘slimme’ ambtenaren.

Feitelijk zal het bedrag niet zo hoog zijn geweest. Tien jaar terug waren de stroomtarieven anders. En het is ook de vraag of er permanent, elke werkdag, wel zes wagens aan de laadpalen stonden. Hoe dan ook: het geeft een idee. Een orde van grootte.

Vanuit het Raadhuis wordt bericht dat het bij de laadpalen ging om een eerste model, zonder betaalfunctie. Dat moge zo zijn, maar er heeft ook niemand aan ‘gedacht’ om de palen te vervangen die ze er wél waren met laadfunctie. En dat was niet pas sinds gisteren.

Dat de stroom nu met zonnepanelen wordt opgewekt moge zo zijn, maar de aankoop en installatie daarvan was ook niet gratis (kosten belastingbetaler). Bovendien liggen ze er pas dik een jaar.

Opvallend: in 2014 wisten de betrokkenen op het Raadhuis dat de laadpalen gratis te gebruiken waren. Gedurende tien jaar hield iedereen, bewust, de lippen op elkaar. De idee dat het een verwerpelijke gang van zaken was, werd diep weggedrongen.

Dit jaar worden de laadpalen vervangen door modellen waar de gebruiker wel de portemonnee moet trekken om zijn vervoermiddel van stroom te voorzien. De zes palen staan er al; ze zijn alleen nog niet aangesloten.

Als het kalf verdronken is dempt men de put.

 

 

 

 

 

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter