Nieuws
Gemeente formuleert wensen openbaar vervoer

Het verbeteren van de bereikbaarheid Leidschendam-Zuid en Stompwijk; flexibele inzet trams bij de Mall; inzet langere bussen; inzet elektrische bussen; meer gelede bussen op de lijnen 45 en 46; hogere frequentie E-lijn metro. Deze wensen hebben B&W geformuleerd in een brief aan Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), concessieverlener openbaar vervoer. De gemeenteraad moet het stuk nog bespreken.

De brief is een reactie op de plannen van RET, HTM en EBS voor de dienstregeling 2025. Het aantal reizigers vertoont verder herstel, aldus B&W. ‘Over het algemeen is de verwachting voor 2025 zo’n 94% van het aantal reizigers in 2019’. B&W hameren op groei van het openbaar vervoer. Zij verwijzen naar de stijgende bezoekersaantallen bij de Mall en de 5000 extra woningen die er voor 2040 bijgebouwd worden.

De brief op afzonderlijke punten:

= Leidschendam-Zuid en Stompwijk. Het verbeteren van de bereikbaarheid van Leidschendam-Zuid is een belangrijk aandachtspunt. De knooppuntfunctie van RandstadRail-halte Leidschendam-Voorburg is daarin van essentieel belang. Een halte aan tramlijn 19 ter hoogte van Overgoo is niet haalbaar gebleken. Hierdoor blijft Leidschendam-Zuid slecht bereikbaar met het openbaar vervoer. De gemeente hecht daardoor des te meer belang aan de plannen ter verbetering van de knooppuntfunctie van Station Leidschendam-Voorburg. De bereikbaarheid aan de zuidkant van de Vliet zal daartoe worden verbeterd. Naast de bestaande buurtbus van Woej in dit deel van Leidschendam-Voorburg proberen wij ook een nieuw buurtbusdienst voor Stompwijk op te zetten.

= Westfield Mall of The Netherlands. De gemeente pleit voor volledig herstel van de frequentie van lijn 19, het liefst op korte termijn en indien nodig eerder dan het aansluiten op de TU-wijk (nu voorzien voor de tweede helft van 2025). Naast Lijn 19 liggen er ook kansen voor lijnen 2 en 6, met de nadruk op het weekend en wellicht een aangepaste flexibele inzet. Leidschendam-Voorburg staat in dit kader graag open voor een proef.

= HTM. Er worden geen wijzigingen in de lijnvoering doorgevoerd. Over het algemeen zijn de aantallen reizigers anders maar de patronen blijven hetzelfde. Er wordt in algemene zin op flexibiliteit gewezen om met grote drukte op bepaalde lijnen, tijden en periodes om te gaan. Op buslijnen 23, 24, 25 en 26 zullen nieuwe elektrische bussen van 12 en 18 meter (laatste zijn gelede, langere bussen) in gebruik worden genomen. Op lijn 26 zal een lichte frequentieverlaging in de spits van één per 5 minuten naar één per zes minuten worden toegepast. De gemeente is blij met de inzet van langere bussen en de toekomstige inzet van elektrische bussen. De huidige afschaling in verband met het personeelstekort baart zorgen, ook voor 2025. Daarnaast wacht Leidschendam-Voorburg al veel jaren op de inzet van nieuwe trams met gelijkvloerse instap op tramlijn 6.

= EBS zit qua vervoer van reizigers op 90% van het vervoer vóór corona. Op de weg naar 100% is in 2025 het doel om naar een dienstregeling van 94% te gaan. Op lijnen 45 en 46 is de verwachting dat de huidige inzet van gelede bussen voldoende is. De gemeente benadrukt het belang van buslijnen 45 en 46. Waar mogelijk pleiten we voor meer gelede bussen op drukke momenten.

= RET. Voor Leidschendam-Voorburg is alleen metrolijn E relevant; voor deze lijn wijzigt niets. Wel is er over het algemeen een flinke groei in van het metrogebruik te zien, het uitgangspunt is dat 2025 gelijk is aan 2024 qua dienstregeling. Leidschendam-Voorburg is voorstander van het snel verhogen van de frequentie van de E-lijn.

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter