ProRail, BAM, DB Cargo en NS hebben gezamenlijk onderzoek gedaan naar het treinongeluk. De conclusies komen nagenoeg overeen met dat van de Onderzoeksraad Voor Veiligheid. Ook het Openbaar Ministerie en de Nederlandse Arbeidsinspectie hebben onderzoek gedaan en oordeelden dat er geen strafbare feiten gepleegd zijn die leidden tot het ongeval.
In de nacht van 3 op 4 april 2023 botst bij Voorschoten een goederentrein van DB Cargo met een ‘kraan op lorries’ (krol) – een mobiele bouwkraan voor het spoor – van onderhoudsaannemer BAM. Bij deze botsing komt de kraanmachinist om het leven en raakt de machinist van de goederentrein gewond. Door de botsing met de goederentrein komt de bouwkraan op een naastliggend spoor terecht. Een paar minuten later botst een reizigerstrein van NS op dezelfde bouwkraan. De reizigerstrein ontspoort en komt verderop in het weiland terecht. De treinmachinist, een Hoofdconducteur van NS en 28 reizigers raken gewond.