De gemeente gaat in zee met YouChoose bij een campagne om jongeren uit de criminaliteit te houden. De campagne richt zich op leerlingen van groep 8 basisonderwijs, en eerste jaars leerlingen in het voortgezet onderwijs.
Burgemeester Martijn Vroom: ,,Verharding in de maatschappij leidt helaas ook tot meer en hevigere incidenten op scholen. Dat is een zorgelijke ontwikkeling in Nederland. De kinderen uit groep 8 van de basisscholen in Leidschendam-Voorburg gaan volgend jaar naar het voortgezet onderwijs, zowel binnen als buiten de gemeente. Ik kan me voorstellen dat deze grote verandering voor hen best spannend kan zijn.’’
,,We willen de bewustwording en weerbaarheid vergroten met name onder kinderen uit groep 8 van de 21 basisscholen, en de eerstejaars leerlingen van de 7 middelbare scholen in onze gemeente. Jongeren worden gemotiveerd in de campagne om te ontdekken wat hun talenten zijn en hoe zij deze positief kunnen inzetten en daardoor wegblijven van criminaliteit.”
Leidraad van de campagne: ‘Wil jij indruk maken bij je vrienden door geweld te gebruiken of criminele activiteiten te ondernemen? Of wil je respect krijgen voor je skills? Je hebt altijd een keuze’. YouChoose werkt met ‘ambassadeurs’ die als rolmodellen voor de jongeren werken. In dit geval Nabil Haryouli, internationaal kickbokser/MMA en influencers/dansers Nina & Jellina.
Aan de campagne werken politie, Halt (organisatie alternatieve straffen), bijzondere opsporingsambtenaren jeugd en jongerenwerk mee.
YouChoose is onderdeel van het aanbod van het maatschappelijk communicatiebureau Soapbox uit Amsterdam. YouChoose draait nu in tien gemeenten waaronder Den Haag en Zoetermeer. Campagnes richten zich op verschillende thema’s zoals wapenbezit, middelengebruik, ondermijning, radicalisering en cybercrime. Een campagne duurt minimaal een jaar. De gemeente moet er voor betalen.
Doel van een campagne is bewustwording te kweken en zo gedragsverandering te realiseren bij jongeren tussen 10 en 23 jaar. Zij worden geïnspireerd en geholpen om betere keuzes te maken. Dat gebeurt door een mix van offline- en online activiteiten waarbij jongeren worden opgeroepen in actie te komen en ook informatie krijgen over het lokale aanbod van activiteiten, programma’s en (hulp)organisaties.