Nieuws
Sociaal servicepunt wil geld

De gemeente moet het Sociaal servicepunt blijvend financieel gaan steunen. Dat is nodig wil het servicepunt meer spreekuren kunnen gaan houden, en om een eigen registratiesysteem van behandelde vragen op te kunnen zetten. Vorig jaar kreeg het servicepunt 4300 vragen van inwoners. Zeventig procent daarvan kon men succesvol afhandelen. Daardoor kon voorkomen worden dat inwoners een beroep op de zorg gingen doen, of kon bestaand zorggebruik verminderd worden.

Dat hebben gemeenteraadsleden te horen gekregen bij een presentatie van Sociaal servicepunt dat sinds 2017 bestaat. Het wordt gerund door welzijnsorganisatie Woej, Sport en Welzijn, MEE (mensen met beperking) en Kwadraad (maatschappelijk werk). Er wordt gewerkt met professionals van de organisaties, vrijwilligers en stagiaires. Het Servicepunt geen informatie en advies op alle levensgebieden waarbij de betrokken burger wel zelf verantwoordelijk blijft (de regie houdt).

Sinds twee maanden kunnen huisartsen patiënten ook doorverwijzen naar het Servicepunt. Dat is al 70 keer gebeurd. Samen met de bibliotheek ontwikkelt het Servicepunt ook een sociale kaart en een sociale agenda voor de gemeente.

De vier betrokken organisaties willen het Servicepunt uitbouwen tot hét sociale netwerkpunt in de gemeente; de centrale toegang voor de inwoners tot het sociaal domein en alle vakgebieden die daaraan vast zitten. Daartoe wil men op Fluitpolderplein 10 in Leidschendam een eigen kantoor opzetten. Het gaat om een ruimte die in eigendom is van de gemeente.

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter