Nieuws
Meer doen tegen personeelstekort vervoerders

Er moet meer gedaan worden om het personeelstekort bij vervoerders zoals HTM aan te pakken. Tot nu toe zetten de vervoerders vooral in op werving van nieuw personeel. Bij het aanpakken van verzuim en de uitstroom van personeel kunnen de vervoerders meer doen.

Dat blijkt uit een onderzoek dat het bureau Berenschot in opdracht van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) heeft gedaan naar de personeelstekorten bij HTM, RET en EBS. Volgens het bureau zullen die tekorten nog wel enige tijd een probleem blijven. Het betreft zowel rijdend- als onderhoudspersoneel.

Berenschot noemt het van belang dat vervoerders exitgesprekken te gaan voeren met mensen die de organisatie verlaten. Dan kan blijken waarom iemand vertrekt, en kan er gewerkt gaan worden aan de onderwerpen die genoemd worden.

Het bureau beveelt vervoerders ook aan te vernieuwen en beter te gaan samenwerken, onderling maar ook met de gemeenten. Bij de vernieuwing kan gedacht worden aan het aanpassen van opleidingseisen. Maar ook aan het arbeidsklimaat. Nieuw personeel moet zich goed, en geaccepteerd voelen. Daarbij moet met name gedacht worden aan vrouwen. De sector is nu nog een door mannen gedomineerde wereld. Een andere aanbeveling: flexibeler dienstroosters, met name voor bestuurders.

Berenschot meent verder dat de sector ook naar de baten van AI (Artificiële intelligentie) moet kijken. Ook automatisch vervoer – zelfrijdende shuttles of minibussen – is een mogelijkheid personeelstekorten te bestrijden.

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter