Mening
Blog: Propaganda

De gemeente heeft een site. Daarop ook een rubriek nieuws. Daarin zou je als inwoner berichten mogen verwachten die voor het alledaagse leven van belang zijn. Zaken waar je mee te maken zou kunnen krijgen of de effecten ervan zou kunnen ondervinden.

Helaas hebben ze er op het Raadhuis voor gekozen de site, maar ook de pagina’s Gemeenterubriek in het lokale huis-aan-huisblad, te gaan gebruiken als propagandakanaal. Er wordt bericht over zaken die de leden van B&W zelf belangrijk vinden. Hun ‘hobby’s’ als het ware.

Wethouder Jeffrey Keus (GBLV) bijvoorbeeld die inwoners oproept een petitie te tekenen tegen een mogelijke bezuiniging op het openbaar vervoer van tien procent in 2026. Goed om te weten: Jeffrey is binnen de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (concessieverlener openbaar vervoer) portefeuillehouder vervoer.

De petitieactie is ook bij de Metropoolregio bedacht. Er ging van daaruit een brief naar de colleges van B&W en de gemeenteraden met het verzoek de petitie te tekenen en verder te verspreiden.

En dat deed Jeffrey dus ook braaf in Leidschendam-Voorburg. Inclusief hele grote woorden: desastreuze gevolgen; vervoersarmoede stijgt; regio en platteland worden slechter bereikbaar; aantal ritten kan wel met 18 procent afnemen; de bezuiniging treft kwetsbare groepen; u heeft straks moeite bij een sollicitatiegesprek, school, familie of ziekenhuis te komen; de bereikbaarheid van Leidschendam-Voorburg is in gevaar.

Angstbeelden oproepen. Paniek zaaien. En dat voor iets waarvan nog niet eens vaststaat dat het gaat gebeuren en waarvan ook niemand nu de effecten in de praktijk kent.

En wat te denken van Jeffrey’s collega en partijgenoot Bianca Bremer. Die laat ambtenaren om de paar weken een stuk produceren voor het huis-aan-huisblad over een bouwproject in de gemeente om aan te tonen hoe voortvarend ze wel bezig is. Dit nadat ze in een inleidend stuk voor deze ‘serie’ betoogde hoe moeilijk het allemaal niet was met dat woningen bouwen. En hoe zwaar ze het daarmee had.

Wie overigens bedacht heeft om onlangs in de Gemeenterubriek een stuk over ‘advies bij scheiding met kinderen’ op te nemen, is niet duidelijk. Hoe dan ook is dat helemaal geen zaak van de gemeente, doch iets van persoonlijke levenssfeer. En daar wilden liberalen – en dat is de hele coalitie – toch altijd van af blijven?!

Terug naar de site. VVD-wethouder Philip van Veller (financiën) vond het nodig die te ‘misbruiken’ met de mededeling dat de gemeente een campagne van de Vereniging Nederlandse gemeenten (VNG) steunde om meer geld van het rijk te krijgen. Nu is Philip ook de portefeuillehouder financiën bij M50, een platform van middelgrote gemeenten dat aan de weg timmert. Toeval? En is het net zo ‘toevallig’ dat die M50 begin 2025 zijn jaarvergadering in Leidschendam-Voorburg houdt? Kosten 18.000 euro; rekening gemeente Leidschendam-Voorburg.

Marcel Belt (D66) heeft als wethouder de gemeentelijke site ook ontdekt voor het uitventen van zijn paradepaardjes: doe mee aan World clean up day, vertel uw verhaal over energiebesparing bij de Nationale huizenroute, maak uw tuin niet winterklaar want dat is slecht voor de biodiversiteit, de provincie heeft een nieuwe aanvraag gedaan voor het nationaal park Hollandse duinen, gratis workshop duurzaamheid voor Verenigingen van eigenaren.

Allemaal zaken die niet ‘des gemeentes’ zijn. Marcel gaat niet over World Clean up day, de Nationale huizenroute, uw tuin, handelingen van de provincie of een workshop die door andere partij dan de gemeente wordt georganiseerd.

Wat dat laatste betreft, een bericht over e-learning inzake ondermijning (portefeuille burgemeester Martijn Vroom) hoort ook niet op de gemeentelijke site. Het aanbod wordt immers niet door de gemeente verzorgd. Er wordt dus gewoon reclame gemaakt voor een andere instantie. Gratis bovendien. Alhoewel, u als inwoner bekostigt dit alles via uw belastinggelden.

Feitelijk gaat het in alle gevallen om nieuws dat die naam niet mag dragen. Het gaat om reclame maken voor de eigen zaak. Alleen wordt het zo vorm gegeven dat u geacht wordt dat niet te merken. Propaganda dus. Met een vleugje fake news. Hè Jeffrey.

 

 

 

 

 

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com