Mening
Blog: De gemeente en uw gegevens (1)

De gemeente bezit gegevens over de inwoners. Persoonsgegevens, opgenomen in de Basisregistratie personen, de opvolger van de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, het voormalige bevolkingsregister.

Bij de persoonsgegevens gaat het in eerste instantie om zaken als naam, adres, geboortedatum, huwelijk, echtscheiding, geslacht, burger service nummer, nationaliteit, kinderen, ouders, reisdocument.

De meeste inwoners weten helemaal niet wat de gemeente allemaal over hen heeft vastgelegd. Dat kan men echter opvragen bij de gemeente en, desgewenst, laten aanpassen, verwijderen of de verspreiding ervan te beperken.

De gemeente houdt de gegevens, anders dan men zou mogen verwachten, niet exclusief voor zichzelf. Men verstrekt ze ook, al dan niet op verzoek, aan andere instanties. Of men gebruikt ze voor eigen (beleids)doelen.

Daarvoor wordt de betrokkene zelf geen toestemming gevraagd. Die weet er zelfs helemaal niets van. Het gebeurt gewoon.

Vorig jaar publiceerde Vlietnieuws een artikel onder de kop ‘Gemeentelijk privacybeleid: inwoner krijgt geen inzicht’. Kern van het verhaal: B&W willen niet bekend maken welke informatie er van inwoners wordt gebruikt.

Aanleiding vormde een ‘Handreiking Voorbeeld privacybeleid gemeente Leidschendam-Voorburg’. Daarin werd aangegeven dat de inwoner een zestal overzichten kon raadplegen waarvoor de gemeente de informatie van inwoners gebruikt: 1) welke informatie er van de burger wordt gebruikt; 2) partijen waarmee de gemeente een zogenoemde verwerkingsovereenkomst (van informatie) heeft; 3) welke onderzoeken de gemeente laat doen; 4) met welke partners de gemeente samenwerkt; 5) welke partijen van de gemeente informatie krijgen (verplicht) en met welke partijen en een ‘gegevens leveringsovereenkomst’; 6) grote innovatieprojecten.

Gevraagd naar die overzichten liet het Raadhuis echter weten dat die niet bestonden. Het ging om een ‘register van verwerkingen’ en de gemeente was niet verplicht dat register openbaar te maken. En dus deed men dat ook niet.

Nader bevraagd naar de verwerking van persoonsgegevens laat het Raadhuis het volgende weten.

De gegevens worden onder andere binnen de gemeente gebruikt (diverse afdelingen) maar ook verstrekt aan ketenpartners (zoals zorginstellingen) en derden (bijvoorbeeld een deurwaarder).

De gemeente baseert zich daarbij op de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Daarin staat een formulering over ‘wettelijke toelaatbaarheid’ bij de gegevensverstrekking gekoppeld aan zes grondslagen. De gemeente hanteert er twee: 1) gebruik is nodig voor het uitoefenen van gemeentelijke taken, 2) het moet vanwege een wettelijke plicht.

Op de vraag wie er allemaal toegang hebben tot de gegevens komt geen antwoord. Datzelfde geldt voor de vraag met wie de gemeente samenwerkt.

Wel wordt erop gewezen dat er instanties zijn die taken van de gemeente uitvoeren, onder andere in het kader van efficiënte dienstverlening. Genoemd worden: app leveranciers, cloudopslagdiensten, IT beheersdiensten, sociale diensten, welzijnsorganisaties.

Voor het antwoord op de vraag welke ‘derden’ persoonsgegevens ontvangen wordt verwezen naar de minister van Binnenlandse Zaken. Die geeft ‘derden’ toestemming om de gegevens te ontvangen in het kader van de Wet basisregistratie personen.

Persoonsgegevens worden door de gemeente zelf bij kwaliteitsonderzoeken gebruikt. En wat het gebruik bij innovatieprojecten betreft luidt de reactie dat de persoonsgegevens ‘in uw geval’ daarvoor niet zijn gebruikt.

(Vervolg morgen in Blog 2)

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com