Je zou toch denken dat ze op het Raadhuis leren van eerdere miskleunen. Wie kennis neemt van de plannen met winkelcentrum Julianabaan Voorburg kan zich echter niet aan de indruk onttrekken dat de ezel zich voor de tweede keer aan dezelfde steen stoot.
Toen Leidsenhage Mall moest worden werd er van uitgegaan dat de omliggende wegen het extra verkeer aan konden. En dat er parkeergelegenheid genoeg was. Beide bleken in de praktijk onjuist. Het aantal bezoekers verdubbelde, zo ook het aantal auto’s van het winkelende publiek. Gevolg: files, chaos, parkeren in alle omliggende wijken tot grote ergernis van de bewoners.
B&W willen de Julianabaan opknappen. Compacter en aantrekkelijker maken voor de klant. Dat zou dus kunnen, dan wel moeten leiden tot meer bezoekers. En dus ook meer auto’s. Ergo: er is meer ruimte nodig.
Maar nee, wat stellen B&W voor: de Koningin Julianalaan die nu dwars door het winkelcentrum loopt, wordt aan twee kanten afgesloten. Bij de kruising Marcellus Emantslaan/Frans Mortelmansstraat en bij Boutensstraat/Uhlenbeckstraat.
Wie vanaf de Prins Bernhardlaan komt moet straks op de kruising Marcellus Emantslaan/Frans Mortelmansstraat links, dan wel rechts af. Smalle straten waar ook bewoners (Marcellus Emantslaan) hun voertuigen kwijt moeten.
O.k., in de Marcellus Emantslaan ligt een parkeerplaats met 100 plekken maar wie zet daar zijn wagen meer om vervolgens honderden meters naar een winkel te moeten lopen. En terug met boodschappen? Maar weinigen. We willen immers allemaal voor de deur staan. Bewijs: de parkeerplaats leegde zich heel snel toen Jumbo de ingang naar het Koningin Julianaplein verplaatste.
De Frans Mortelmansstraat biedt alleen toegang tot een parkeergarage met nog geen 100 plekken onder ‘het zeilschip’. Krap, donker, smerig. En is hij vol, dan moet je er aan de kant van de Spinozalaan weer uit. Waar parkeren, vrijwel, onmogelijk is.
In de Boutensstraat/Uhlenbeckstraat zijn helemaal geen parkeerplekken ‘over’. Dat wordt dus rondjes rijden door smalle straten (deels éénrichting) en plekken van degenen die in deze straten wonen, inpikken.
Het feit dat er ook nog eens 200 extra woningen in het gebied zijn gepland, maakt de situatie alleen maar erger. 60 bovenop en naast flat Pleinzicht, Uhlenbeckstraat, de rest bij Kwik Fit, A. van Scheltemastraat. Rara, waar gaan de wagens van de nieuwe bewoners heen?
Tegelijk wordt ook nog de parkeermogelijkheid op het Koningin Julianaplein met 50 plekken verminderd. En verdwijnt de parkeermogelijkheid aan de Spinozalaan naast Mr. Woon (15 plekken).
Een parkeerdak op de nieuwe AH (plek bibliotheek) kan enige ontlasting geven, maar tegelijk een nieuwe belasting van de Spinozalaan, alwaar de op- en afrit komt. Met een stoplicht 50 meter verderop (kruising Prins Bernhardlaan).
Nee, er is niet over nagedacht. Files, chaos, parkeren in omliggende wijken; de toestand is nu al uit te tekenen.
Nog zo’n gedachtekronkel: de tien kiosken in het winkelcentrum moeten weg. Dag Ster kapper, maaltijdservice De Beren, snackbar Bon Apetit, café/restaurant Noony’s, De Nootzaak van genieten (noten), The Stone mode, bloemist Bloeiend, bakker Klink, café/ijssalon Zinn, Grootveld vis, Pets Place (dierenzaak), Optie 1 (mobiele telefoons), Van Vuure tabakszaak en What Else beddengoed. Sommige zaken zitten er net, anderen hebben fors geïnvesteerd.
Op het Raadhuis hebben ze bedacht dat ze allemaal samen moeten gaan zitten in twee nieuwe kioskgebouwen: één voor verszaken en één voor de rest. Dus de bakker naast de viszaak en Noony’s en Zinn deur aan deur; echt goed voor de klandizie. Zullen de ondernemers heel blij mee zijn.
Opvallend, de zaken die in de zig/zag zitten tussen Koningin Julianaplein en Mgr. Van Steelaan tellen kennelijk niet meer mee. Net zo min als de winkels aan de andere kant vanaf de kruising Marcellus Emantslaan/Frans Mortelmansstraat. Die mogen, figuurlijk gesproken, dood vallen.
En voor de rest? Meer groen (bomen), een groter voetgangersgebied (wel doorsneden door een velostrada) en wat meer plek voor ‘ontmoeting’. Ideeën die het goed doen bij de ontwerpers van ruimtelijke projecten en ambtenaren. Maar wie wacht er nu eigenlijk écht op?
Het voorlopige prijskaartje, 21 miljoen euro. Inclusief een nutteloze plaatsruil tussen AH en de bibliotheek. De supermarkt naar achteren, de bibliotheek naar voren. Om op de nieuwe plek te gaan functioneren als ‘Huiskamer van Voorburg’. Gelooft u het?
Begin 2024 zei een woordvoerder van Metterwoon (eigenaar van 80 procent van het onroerend goed in en rond de Julianabaan): ,,Je moet er niet te veel aan doen. Alles is netjes, de winkels zijn heel mooi, de woningen zijn we aan het verduurzamen. Het winkelcentrum loopt als een tierelier. Het parkeren is een probleem. Daar moet je iets aan doen. Verlichting, straatmeubilair, bestrating. De gele loper is vervuild. De bestrating kun je ook aan denken. Maar kom niet aan het onroerend goed.’’
Hadden ze op het Raadhuis maar geluisterd.