Nieuws
Constructiefout Prins Clausplein

De viaducten in het Prins Clausplein bevatten een constructiefout. Onderzoek moet uitwijzen hoe snel dit aangepakt moet worden en of er maatregelen, al dan niet tijdelijk, nodig zijn. Dat heeft minister Barry Madlener de Tweede Kamer bericht.

De constructiefout zit in de overgangen van de diverse viaductdelen. Daarbij is een zogenoemde tand-nokconstructie toegepast. Onderliggende betonplaten zijn met elkaar verbonden door een uitstulping aan beide platen waarbij de uitstulping van de bovenste plaat (tand) rust op de uitstulping van de onderste (nok).

‘Naar de huidige inzichten had dit type overgangen in het verleden anders geconstrueerd moeten worden’, aldus Madlener. Rijkswaterstaat heeft ongeveer 100 van dit soort viaducten in beheer.

Inmiddels zijn bij het viaduct knooppunt Velperbroek in de A12 maatregelen genomen. Zwaar verkeer met meer dan 45 ton gewicht wordt hier niet meer toegestaan en moet omrijden. In april worden er bovendien ondersteunende constructies bij het viaduct geplaatst.

Op de prioriteitenlijst staan verder het complex Prins Clausplein (A4/A12), het viaduct Kamperhoekweg (A6), de bruggen Naardertrekvaart (A1), het viaduct Tielsestraat (A15) en het viaduct De Tol (A1).

Na de constructieve onderzoeken van de circa 100 bruggen en viaducten wil de minister in 2026 de eerste opdracht voor de aanpak van de tand-nokconstructies in de markt zetten. Over de kosten van de operatie komt pas later duidelijkheid, net als over de dekking van die uitgaven.

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com