Veilig maken van de kruising Pr. Margrietlaan/Rembrandtlaan Voorburg; terugbrengen maximum snelheid naar 30 kilometer per uur op Nieuwstraat Leidschendam, Oosteinde Voorburg (bij station RandstadRail/metro), Rodelaan Voorburg; aanschaf 15 slimme Snelheid Informatie Displays (SIDs); aanpak drie schoolzones; inzet verkeersveiligheidsambassadeur in twee wijken/buurten; proef veiliger maken specifieke locatie met schooljeugd uit de buurt.
Met deze maatregelen wil wethouder Jeffrey Keus dit jaar starten in het kader van het Actieplan Verkeersveiligheid 2025-2028. Extra geld trekt de bestuurder er niet voor uit waarbij hij verwijst naar de beperkte financiële middelen van de gemeente.
In 2023 kende Leidschendam-Voorburg 217 verkeersslachtoffers (doden en gewonden); 15 minder dan een jaar eerder. Veertig procent daarvan was fietser. Van de slachtoffers was 35 procent tussen 25 en 60 jaar oud; 30 procent ouder dan 60. Van alle slachtoffers viel 63 procent op wegen met een maximum snelheid van 50 kilometer per uur.
Met zijn beleid richt de wethouder zich op drie zaken:
= Stappen zetten naar ‘nul slachtoffers’, door in te zetten op het voorkomen van ongelukken oftewel preventie,
= Kinderen kunnen zelfstandig en veilig deelnemen aan het verkeer van- en naar school, via veilige schoolroutes en met veilige schoolomgevingen.
= Veilig op de fiets voor iedereen.
Een en ander moet bereikt worden door: Veilig inrichten van wegen en veilig gebruik; Beïnvloeden gedrag en onderwijs via campagnes; In samenwerking met de politie gericht handhaven; Samen veilig door het betrekken van inwoners, scholieren en belangengroepen.
Bij de uitwerking wordt het aanpassen van wegen gecombineerd met andere werkzaamheden waar het kan. Wegen waar nu een maximumsnelheid van 50 geldt worden terug gebracht naar 30, tenzij er zwaarwegende argumenten zijn dit niet te doen. Schoolomgevingen worden individueel aangepakt op basis van de situatie per school.
De wethouder verwijst bij zijn aanpak naar onveilige verkeerssituaties die inwoners in 2023 via een zogenoemde ‘wijkprikker’ doorgaven: er wordt te hard gereden, vooral op 30 km. wegen (Rembrandtlaan, Parkweg, Prins Bernhardlaan); verkeersdrempels zijn te laag of verzakken en hebben dus weinig effect; sluipverkeer gebruikt woonstraten als racebanen; zebrapaden worden genegeerd door automobilisten (Rembrandtlaan, Parkweg); kruispunten zijn onoverzichtelijk (Rembrandtlaan/Prinses Margrietlaan, Damstraat/Damplein); rotondes worden niet als zodanig herkend (Koningin Wilhelminalaan); verkeerslichten staan te lang op rood of zijn slecht afgesteld; gebrek aan zebrapaden op drukke routes naar scholen of winkels; fietsers moeten gevaarlijke oversteken maken bij trambanen of drukke wegen; chaos bij scholen (dubbel parkeren, stoppen op zebrapaden stoepen blokkeren. Bijvoorbeeld bij basisschool Essesteijn, Vijverhof); gebrek aan veilige oversteekplaatsen en snelheidsbeperkingen nabij scholen.
Met de slimme SIDs wil de wethouder beter inspelen op meldingen. Verder wil hij de aanpak van schoolomgevingen verhogen, onderzoek doen naar groentijden bij verkeerslichten voor voetgangers en fietsers bij de oversteek op de Pr. Bernhardlaan naar de Julianabaan en bij de Mall, bewoners blijvend bij het beleid betrekken, jaarlijks campagnes opzetten en huftergedrag in het verkeer naar Rotterdams voorbeeld aanpakken.
Voor de periode na 2025 kondigt het Actieplan aan: verkeersveilig maken 4 wegen waar 50 gereden mag worden; verkeersveilig maken 1 weg waar 60 gereden mag worden; verkeersveilig maken 3 wegen waar nu 30 gereden mag worden; meldingen over voetpaden koppelen aan onveilige situaties; informatie uit inspecties verharding openbare ruimte gebruiken bij veiligheid voetpaden; video analyse twee kruisingen; weren zwaar vrachtverkeer bij scholen; veiligheid alle verkeersdeelnemers opnemen in richtlijn werkzaamheden; herbeoordeling van verkeersborden (juistheid, aantal); onderzoek inrichten schoolstraten met beperkt parkeren; veiligheid 1 fietspad verbeteren; programma Totally Trafic op alle middelbare scholen; Praktijkdagen jonge automobilisten en bromfietsers; verkeersveiligheidsdozen voor bewoners; faciliteren fietsinformatie/e-bike praktijkdagen/scootmobielcursussen; inzet flex-flitspalen.