Nieuws
B&W willen ‘open dialoog’ met Den Haag

B&W willen een ‘open dialoog’ met Den Haag over Haagse plannen die ook effect hebben in en voor Leidschendam-Voorburg. Dat blijkt uit een brief aan B&W van Den Haag. Het stuk is een reactie op de Omgevingsvisie Den Haag 2050.

In hun schrijven sommen B&W een groot aantal onderwerpen op waarover ze met Den Haag willen spreken. Wat verstedelijking en woningbouw betreft stellen B&W: ‘Het college verzoekt om gezamenlijk de impact van transformatie- en verdichtingsopgaven op de voorzieningen aan beide zijden van de gemeentegrens te onderzoeken, met bijzondere aandacht voor de ontwikkelingen in de Binckhorst en bij station Laan van NOI en station Mariahoeve. Dit onderzoek is essentieel om niet alleen een evenwichtige groei en een hoogwaardige leefomgeving te waarborgen, maar ook om de regio in staat te stellen de kansen van nieuwe stedelijke ontwikkelingen optimaal te benutten’.

Inzake mobiliteit noemen B&W:

=Afstemming bij aanpassingen van maximumsnelheden en het verkeersluw maken van wegen,

= Herstart verbreding A4 Haaglanden- werken N14. Zolang er geen sprake is van een herstart van het project, pleiten wij voor een structurele monitoring van de verkeersdruk;

= Instemming met Haags plan voor een P+R bij het Forepark. Dat kan ‘een belangrijke aanvulling kan zijn in het totale pakket van maatregelen die moeten leiden tot een duurzame en efficiënte ontsluiting van The Mall’,

= Extra investeringen in fiets- en OV-infrastructuur in de Haagse agglomeratie.

Bij versterking van de economie vragen B&W aandacht voor twee zaken: ‘De huidige transformaties in de Binckhorst en Laakhavens leiden echter tot functieverdringing naar aangrenzende gemeenten, wat kan resulteren in overlast voor hun inwoners. Dit onderstreept de noodzaak van een consistente en samenhangende regionale strategie, waarbij ook de impact op voorzieningen en leefbaarheid in de bredere regio wordt meegewogen’.

‘Verder vraagt het college om actieve betrokkenheid bij de voorbereiding van zero-emissiezones voor ondernemers. Tijdige afstemming met betrokken partijen is cruciaal om te voorkomen dat ondernemers onterecht worden benadeeld. Een evenwichtige aanpak is essentieel, waarbij zowel verduurzaming wordt bevorderd als rekening wordt gehouden met de haalbaarheid voor ondernemers’.

Wat groen en water betreft gaan B&W in op de toekomst van de Vlietzone. Ze vragen Den Haag de groenblauwe zone te verbreden ‘van de snelwegen tot de Vliet, om de waarde van dit gebied verder te versterken’. B&W steunen het Haagse plan voor de uitbreiding van het sportpark. Het belang aan het behoud van de Vlietzone als een aangenaam verblijfsgebied wordt onderstreept.

‘Hoewel het college de ruimtelijke uitdagingen erkent die gepaard gaan met de inpassing van diverse functies, waaronder de opgave voor zoekgebieden voor een afval overslagstation, is het college bezorgd over de aanwijzing van de Vlietzone als zoeklocatie voor een overslagcentrale. Deze aanwijzing is in strijd met de doelstellingen van het Toekomstbeeld voor de Vlietzone. Het college pleit er daarom voor om deze locatie uit de plannen te schrappen, zodat de integriteit en de doelstellingen van de Vlietzone gewaarborgd blijven’.

Het college gaat graag in gesprek met de gemeente Den Haag en andere gemeenten in de regio om gezamenlijk te komen tot een brede regionale strategische visie op afvalbeheer. Als deze visie duidelijk is, kan in gezamenlijkheid nagedacht worden over de uitwerking ervan, inclusief het vraagstuk rondom een mogelijke vervanging van de bestaande Haagse overslagcentrale. Tot die tijd ziet de gemeente Leidschendam-Voorburg dan ook graag dat de gemeente Den Haag kiest voor het ‘inpakken’ van de huidige afvaloverslagcentrale. Dat geeft de regio de tijd om gezamenlijk te komen tot een strategische visie op afvalverwerking en hoeven geen overhaaste stappen genomen te worden die onherstelbare schade toebrengen aan de natuur van de Vlietzone’.

‘Bij de inpassing van bebouwing in bestaand groen, zoals in de spoorzone rondom station Laan van NOI, is het van essentieel belang om stevige aandacht te besteden aan zowel groen als stedelijke leefkwaliteit’, zo gaan B&W verder.

Als ‘gezamenlijke opgaven’ noemen B&W het volgende:

= Leidschendam-Voorburg blijft graag betrokken bij de verdere planvorming rondom het Central Innovation District, specifiek de omgeving van Station Den Haag Laan van NOI;

= Voor de tweede fase van de Binckhorst is nauwe betrokkenheid van groot belang, gezien de effecten op Voorburg. De toevoeging van extra sportvoorzieningen, zoals het Sportpark in de Vlietzone en een zwembad in de Binckhorst, biedt kansen voor de regio, waar Leidschendam-Voorburg graag in gesprek over blijft;

= Daarnaast is afstemming gewenst over de gebiedsontwikkeling aan weerszijden van de gemeentegrens ter hoogte van Haagse Hout, inclusief Station Den Haag Mariahoeve en de Hofzichtlaan, om een samenhangende benadering van de ontwikkelingen te waarborgen;

= Terwijl de ontwikkelingen in de Binckhorst en rond de Haagse stations in volle gang zijn, is het essentieel dat de A12 en Spoorzone de aandacht krijgen die ze verdienen als volgende generatie gebiedsontwikkeling. Onderzoek toont aan dat ondertunneling en overkluizing van snelweg en spoor aanzienlijke ruimtelijke, milieutechnische en economische voordelen opleveren. Dit biedt een unieke kans om in het hart van de agglomeratie ruimte te creëren voor verstedelijking en groen. In 2025 krijgt dit werktraject een vervolg. Het college onderschrijft daarom het belang van het expliciet benoemen van deze ontwikkeling en pleit voor het voortzetten van de samenwerking om stappen te zetten richting een duurzame oplossing.

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com