Verkeersmaatregelen die in relatie tot de komst van een nieuwe tramlijn Den Haag CS, Binckhorst (Binckhorstlaan-Maanweg), Station Voorburg met aftakking naar Rijswijk (Binckhorstlaan, Pr. Mariannelaan, Geestbrug)/Delft worden getroffen, leiden op andere punten in en rond Voorburg-West en de Binckhorst tot meer verkeersoverlast en filevorming.
Dat is gebleken uit een verkeersonderzoek van HaskoningHDV. Het werd gedaan voor de opdrachtgevers van de nieuwe tramlijn (Vlietlijn) waaronder de gemeente Leidschendam-Voorburg. Daarbij is er van uitgegaan dat er op de Binckhorst tussen 2020 en 2040 13.000 nieuwe woningen en 15.000 arbeidsplaatsen ontstaan.
Uit het onderzoek is gebleken dat de verkeersoverlast vrijwel overal stijgt, ook met de komst van de tramlijn. Alleen op de Binckhorstlaan nabij de Supernova straat (-6000 auto’s per dag), Maanweg (-3000), Schenkviaduct (-1500) en Mercuriusweg (-1000) is er een betekenisvolle afname van autoverkeer. Hoe dan ook blijven alle kruispunten in het gebied een knelpunt. Ze zijn ‘overbelast’ en alle verkeersdeelnemers hebben er te maken met lange wachttijden.
Om iets aan de problemen te doen heeft HaskoningHDV vier pakketten maatregelen onderzocht:
1) Afsluiten Geestbrug voor autoverkeer, afsluiten Oude Tolbrug (Fonteynenburghlaan-Westvlietweg) voor autoverkeer, parallelweg Binckhorstlaan scheiden van rest weg (afkoppelen),
2) Afsluiten Binckhorstlaan Voorburg bij Broeksloot, afsluiten Westenburgstraat, parallelweg Binckhorstlaan deels scheiden van rest weg, maximum snelheid Pr. Mariannelaan/Geestbrug naar 30 km,
3) Eénrichtingverkeer Binckhorstlaan Voorburg (wijk in), éénrichtingverkeer Westenburgstraat (wijk uit), parallelweg Binckhorstlaan deels scheiden van rest weg, maximum snelheid Pr. Mariannelaan/Geestbrug naar 30 km,
4) Eénrichtingverkeer Geestbrug (wijk in), éénrichtingverkeer Oude Tolbrug (wijk uit), parallelweg Binckhorstlaan deels scheiden van rest weg.
Harde conclusies trekt HaskoningHDV niet. Opgemerkt wordt dat er geen ‘ultieme oplossing’ is. ‘Het verkeer dat op een plaats wordt geweerd zorgt elders weer voor nieuwe of grotere knelpunten’. Het bureau hamert op de noodzaak de trambaan veilig oversteekbaar te maken voor voetgangers en fietsers.
Bij de vier pakketten aan maatregelen is vooral gezocht naar mogelijkheden het aantal auto’s op de Pr. Mariannelaan, Geestbrug en Geestbrugweg (Rijswijk) te stabiliseren, liever nog verminderen. Het best daarvoor is het afsluiten van de Geestbrug voor autoverkeer. Een goede tweede is de afsluiting Binckhorstlaan Voorburg. Ook is duidelijk dat het afsluiten van Geestbrug dan wel Binckhorstlaan een groter effect hebben dan invoering van éénrichtingverkeer. HaskoningHDV stelt dat bij geen enkele variant de streeftijd van 90 seconden wachten bij een kruispunt wordt gehaald.
Pakket 1 zorgt op de Pr. Mariannelaan/Geestbrug/Geestbrugweg voor de grootste afname van autoverkeer. De straten kunnen zo ook beter heringericht worden voor de komst van de tramlijn. Nadelen: veel meer verkeer op de kruising Binckhorstlaan/Supernovaweg; verkeer dat nu Pr. Mariannelaan/Geestbrug/Geestbrugweg gebruikt, gaat andere wegen in de omgeving ‘belasten’, onder andere de Koningin Wilhelminalaan in Voorburg. Pakket 2 zorgt ervoor dat het verkeer zich beter verspreidt over het wegennet en er dus minder ‘knelpunten’ optreden.
Een gehele afsluiting van de parallelweg Binckhorstlaan is de prefereren boven een gedeeltelijke, zo stelt het bureau. Daarnaast moet er hoe dan ook gekeken worden naar de kruispunten Laan van Nieuw Oosteinde/Pr. Mariannelaan en Neherkade/Rijswijkseweg. Beiden zijn nu al overbelast. Dat wordt alleen maar erger met de Binckhorstplannen, de nieuwe tramlijn en verkeersmaatregelen in de omgeving.
In het onderzoeksrapport staat dat van de bewoners van de Binckhorst en Voorburg-West nu 59 procent de auto gebruikt voor verplaatsingen. Met de nieuwe tramlijn is dat gezet op 31 procent. Het gebruik van openbaar vervoer stijgt echter maar 7 procent (van 11 naar 18). Het aantal reizigers in het openbaar vervoer (nu 44.100) loopt op naar 159.200.
Opgemerkt wordt overigens dat de nieuwe tramlijn geen betekenis heeft voor de automobilisten die nu het tracé Pr. Mariannelaan/Geestbrug/Geestbrugweg gebruiken. Dat zijn namelijk vooral inwoners van Den Haag (Laak) en Rijswijk die naar de A12, Parkweg Voorburg en Prins Bernhardlaan Voorburg rijden.
Elders staat te lezen dat het verkeer op de Westvlietweg zal toenemen bij verkeersmaatregelen in Voorburg-West. De gemeente Den Haag en de provincie onderzoeken juist maatregelen om die weg verkeersluw te maken.