Nieuws
Verkeersonderzoek N14/Mall

De gemeente start een nieuw verkeersonderzoek voor het gebied van de Mall en N14. Centrale vraag: hoe kunnen we over 20 jaar comfortabel reizen zonder nadelige milieueffecten. Na een ‘aftrap’ in het Neher-laboratorium volgen een aantal ‘inspiratiesessies’ met experts, bewoners en anderen. Voor het eind van dit jaar moet er dan een eerste rapportage liggen.

Het onderzoek is een uitvloeisel van een door de gemeenteraad aangenomen motie om vanuit de ‘Kracht van Huygens’ (dat wil zeggen vanuit verschillende hoeken en vakgebieden) te kijken naar de mobiliteit in Leidschendam-Voorburg. In het onderzoek wordt ook het GBLV-idee voor een kabelbaan/zweeftrein naar de Mall meegenomen. Die zou Mall-bezoekers ertoe moeten verleiden hun auto op Forepark neer te zetten en vandaar met dat transportmiddel naar de winkelcentrum te reizen.

Op het Raadhuis is men ondertussen ambtelijk aan het nadenken over de kabelbaan. De afstand Forepark – Mall is 2,5 kilometer. Dat zou met een kabelbaan in zes minuten te doen zijn. Per uur zouden er tot 5000 mensen mee vervoerd kunnen worden. De aanlegkosten per kilometer liggen op 60 miljoen euro, al zijn er ook goedkopere varianten. Bouwtijd ongeveer twee jaar.

De kabelbaan kent een lage milieubelasting, is comfortabel en kent geen geografische obstakels. Het geheel kan uitgroeien tot een toeristische attractie. Nadeel: de baan is windgevoelig en er zijn privacyproblemen als de baan door bewoond gebied gaat (langs woningen, over tuinen). Mogelijke tracés: via het Sytwendepark, park ‘t Loo of langs de N14. De kabelbaan kan eventueel worden doorgetrokken naar Scheveningen (8,3 kilometer) of kan een zijtak krijgen naar station Laan van Nieuw Oost Indië (3,2 kilometer).

Bij de bouw van de Mall werd gesteld dat omliggende wegen het extra verkeersaanbod van klanten aankonden. Dat blijkt niet het geval. Het aantal bezoekers van de Mall is twee maal zo hoog als bij het oude Leidsenhage (15 om 7,5 miljoen per jaar). Werken aan de N14 zijn door het rijk uitgesteld tot 2035. Extra bussen en trams kan HTM niet betalen; een beloofde shuttle bus is er ook na jaren studeren, niet.

 

 

 

 

 

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com