B&W trekken jaarlijks 325.000 euro uit voor een operationeel mobiliteitscentrum (OMC) Mall. Het wordt een onderdeel van de ambtelijke organisatie. Het OMC werd opgezet om de verkeersoverlast rond de Mall aan te pakken. De gemeente werkte daarbij samen met Rijkswaterstaat, Mall-eigenaar URW en andere instanties. Nu wordt het een zaak van de gemeente alleen.
B&W willen nog twee maatregelen nemen om de periodieke verkeerschaos rond de Mall aan te pakken:
= Om de overlast van het verkeer op de Heuvelweg richting N14 zo veel mogelijk weg te nemen gaat de gemeente de drie rijstroken rechtdoor richting kruispunt N14 realiseren. Nu de benodigde verkeersbesluiten genomen zijn en er per 31 december 2024 geen beroep is ingesteld, gaat gemeente de werken uitvoeren. De verwachting is, dat de uitvoering van de aanpassingen aan de Heuvelweg ter hoogte van het politiebureau in het najaar van 2025 klaar kan zijn,
= Openbaar vervoer – halte Heuvelweg. De aanpassingen aan de halte aan de Heuvelweg starten in het najaar van 2025 en zijn begin 2026 gereed en zorgen voor een betere doorstroming en veiligheid van reizigers. Er komt onder andere een extra oversteek voor voetgangers aan de kant van de Mall richting het kruispunt Weigelia-Heuvelweg en beide perrons van de halte worden verlengd. De verlenging van de tramhalte is belangrijk voor de doorstroming van tramlijnen 2, 6 en 19, die allemaal langs deze halte rijden. Er kunnen straks twee trams gelijktijdig stoppen, waardoor de dienstregeling van de trams beter op elkaar aansluit en de kruising minder vaak bezet is.