B&W hebben BAM Infra b.v. gesommeerd binnen 14 dagen aan te geven dat men alle gebreken aan de Stompwijkseweg op eigen kosten deugdelijk en duurzaam zal herstellen. De werken moeten uiterlijk 1 september starten en binnen zes maanden klaar zijn.
Dat blijkt uit een brief van de wethouders Marcel Belt en Astrid van Eekelen aan BAM Infra. Dat bedrijf knapte de weg al in 2018 op. Dat gebeurde met een garantie dat de verhardings- en de oeverconstructie daarna 15 jaar onderhoudsvrij zouden zijn.
‘Dat blijkt niet het geval te zijn. Vrij snel na oplevering zijn onder meer kuilen, uitspoelingen en andere gebreken geconstateerd, waaronder paalkoppen in het wegdek en wijkende kantopsluitingen. Wij hebben uw bedrijf daar meermaals op aangesproken, desondanks zijn de gebreken nog steeds niet goed, deugdelijk en duurzaam verholpen, aldus de wethouders.
‘Op grond van de garantie dient BAM eventuele gebreken op de kortst mogelijke termijn goed, deugdelijk en duurzaam te herstellen. Alhoewel al snel gebreken werden geconstateerd, heeft BAM geen deugdelijk en duurzaam herstel uitgevoerd. In strijd met de gestelde eisen en de afgegeven garantie stelt BAM zich ten onrechte op het standpunt dat zij niet voor de gebreken aansprakelijk zou zijn, omdat derden werk zouden hebben uitgevoerd in de rand van de weg. Deze werkzaamheden verklaren echter niet de geconstateerde gebreken en (ongelijke) zettingen’.
B&W hebben juristen ingeschakeld. Die ondersteunen het standpunt van B&W.
‘Indien uw bedrijf ondanks de afgegeven garantie meent niet verantwoordelijk te zijn voor één of meer van de geconstateerde gebreken, dan is het ook aan uw bedrijf om binnen 14 dagen na heden voor elk van de aangegeven gebreken, per locatie, aan te geven en aan te tonen dat:
= BAM het ontwerp in overeenstemming met de eisen heeft opgesteld en dat BAM het (betreffende deel van) het Werk in overeenstemming met de overeenkomst heeft uitgevoerd,
= dat de geconstateerde gebreken (ook in de toekomst) binnen de afgesproken marges blijven,
= dat de zich voordoende gebreken om andere redenen die volgen uit de overeenkomst niet voor risico van BAM hersteld hoeft te worden, ondanks de opdracht aan BAM en de door BAM afgegeven garantie.
‘De geconstateerde zettingen bij de oeverconstructie en de zich aftekenende paalkoppen leveren inmiddels gevaar op voor de weggebruikers. Om die reden dienen deze gebreken in overleg met de gemeente hoe dan ook als eerste deugdelijk te worden hersteld. Een en ander op kosten van ongelijk, ook als uw bedrijf zou menen dat die gebreken niet voor haar risico komen. Met het oog daarop verzoeken wij u om daarvoor binnen 4 weken na heden een offerte op te stellen voor het herstel van deze specifieke punten zodat daar achteraf geen discussie over kan ontstaan’.
‘Lopende deze kwestie blijft de gemeente de wegkwaliteit monitoren en richt zich er op dat de aannemer op de kortst mogelijke termijn tot herstel zal overgaan’, zo berichten de wethouders aan de gemeenteraad.