Drie modellen die BVR, bureau voor ruimtelijke ontwikkeling, in opdracht van B&W van Den Haag voor de Vlietzone (gebied tussen A4 en Vliet, red.) heeft gemaakt, zijn ‘uitersten’. Het is niet zo dat één van de drie wordt gekozen. Dat heeft wethouder Robert van Asten de Haagse gemeenteraad laten weten.
De drie modellen worden volgens hem gebruikt om de milieueffecten te toetsen van de plannen voor de Vlietzone. Eind dit jaar moet er een scenario voor een milieu effect rapportage liggen (nota reikwijdte en detailniveau). Na inspraak zou er dan vanaf begin 2026 gewerkt kunnen worden aan een gebiedsprogramma. In 2027 moet een omgevingsplan volgen.
De drie modellen:
1) Model knooppunt. Het bedrijfsterrein wordt uitgebreid met een strook langs het spoor en de A12 op de GAVI-kavel (zuidoost kom Prins Clausplein) en richting A4. Er komt een nieuwe toegangsweg vanuit Ypenburg. De Westvlietweg wordt een 30 kilometer weg. Sportpark Westvliet wordt uitgebreid. Sligro en de bedrijven er om heen verdwijnen. In dit model valt ook de optie afvalbedrijven vanaf de Binckhorst naar de Westvlietweg te verplaatsen inclusief het graven van een kanaal vanaf de Vliet naar het bedrijfsterrein,
2) Model Oude Vliet/Nieuwe polder. Langs de A4 komt een moeras met waterberging. Het bedrijfsterrein wordt uitgebreid tot de A4. Sligro en de bedrijven er om heen verdwijnen wel. Sportpark Westvliet wordt uitgebreid. Er komen nieuwe bedrijven op een deel van het golfterrein Leeuwenberg. Er komt een nieuwe toegangsweg vanaf Hoornwijk. De Westvlietweg wordt ‘afgewaardeerd’. Langs de Vliet staat de historische identiteit centraal. Er komt daar een groenzone,
3) Model Sterke Clusters. Alles blijft zoals het is. Er komt wel een nieuw fiets/voetpad dwars voor het gebied ten behoeve van de veiligheid van langzaam verkeer.
De Vlietzone is Haags grondgebied. De provincie heeft eerder met alle betrokken gemeenten, waaronder Leidschendam-Voorburg, een Toekomstvisie Vlietzone voor het gebied opgesteld. Den Haag heeft die echter niet overgenomen omdat de ‘Haagse wensen’ er niet allemaal in stonden, aldus Van Asten. Vandaar dat Den Haag werkt aan een eigen plan. Volgens de wethouder is het de bedoeling van de Vlietzone ‘een integraal gebied’ te maken.