De Raad van State was op 7 mei heel helder. De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg had een bestemmingsplan Stedelijk niet zo mogen aannemen.
Waarom? Omdat in het plan de Mall was opgenomen. Doch geen enkele maatregel om de autostroom van bezoekers in goede banen te leiden.
Er werd klakkeloos van uitgegaan dat het rijk er voor zou zorgen dat de N14-kruisingen van Mgr. Van Steelaan/Heuvelweg en Prins Bernhardlaan/Noordsingel ondergronds zouden gaan. Daarmee zouden alle verkeersproblemen wel opgelost zijn of worden.
Nader onderzoek vond de gemeenteraad niet nodig. Het rijk had de N14-werken immers voor de periode 2023-2026 beloofd.
De Mall ging in maart 2021 open. Het bestemmingsplan Stedelijk werd in februari 2022 door de gemeenteraad behandeld. Een jaar later dus. Op een moment dat er al regelmatig verkeersproblemen rond de Mall waren.
Bovendien had wethouder Astrid van Eekelen (VVD) de gemeenteraad al bericht dat de werken aan de N14 niet meer conform de planning zouden beginnen. Het rijk had de start voor onbepaalde tijd uitgesteld.
Nu, drie jaar later, is de verkeerschaos rond de Mall vrijwel permanent. Omwonenden (zij spanden ook de zaak bij de Raad van State aan) worden er gek van.
Vanuit het Raadhuis gebeurt er al jaren bitter weinig. Inzet verkeersbegeleiders en afstelling van stoplichten; dat is het wel zo ongeveer. Verder alleen oproepen (‘kom op de fiets’, ‘pak het openbaar vervoer’, ‘kom niet meer met de auto’) en beloften voor de toekomst (‘er komt vergunningparkeren’).
Feit is dat voor de komst van de Mall een verkeersonderzoek is gedaan. Dat ging echter uit van Leidsenhage en de bezoekersaantallen daar. Conclusie: het wegennet kan Mall-bezoek aan. ‘Vergeten’ werd dat de grote Mall wel eens veel meer mensen zou kunnen gaan trekken dan het kleine Leidsenhage. Inmiddels 15 miljoen, tegen 7,5 miljoen Leidsenhage)
Feit is ook dat bij de N14-werken exclusief gekeken is naar het effect daarvan op het verkeer. Mall-bezoek op omliggende gemeentelijke wegen werd daarin niet meegenomen.
De Raad van State eiste op 7 mei dat de gemeente Leidschendam-Voorburg de gewraakte situatie binnen 16 weken zou ‘oplossen’. Met andere woorden: maak een einde aan de verkeersinfarct bij de Mall. Doe iets!
Na weken nadenken hebben B&W nu een truc bedacht: we halen de Mall gewoon uit het bestemmingsplan. Alsof het winkelcentrum niet bestaat. Dan hoeven we nu ook niets aan de verkeersoverlast te doen. Dat kan bovendien toch niet op zo’n korte termijn.
Zonder de Mall doen we net of Leidsenhage nog bestaat. En geldt het oude bestemmingsplan uit 2015. En wat staat daar in over het verkeer? ‘Het bestemmingsplan Leidsenhage voorziet niet in aanpassingen aan het wegennet zodat een verdere specifieke toetsing van het voorliggende plan aan het VVP (Verkeers- en vervoersplan 2004, red.) achterwege kan blijven’.
En wat zeggen B&W nu? ‘Naast het operationeel bijsturen van het autoverkeer, werkt de gemeente aan extra maatregelen om het autoverkeer te verminderen. Het betreft onder andere aanpassingen aan de inrichting van de omliggende wegen en optimaliseren van verkeerslichten op verschillende kruisingen’.
‘De gemeente ziet in de uitspraak van de Raad van State een bevestiging van haar standpunt dat een brede aanpak van de mobiliteits- en parkeerproblematiek rondom de Mall noodzakelijk én urgent is. Alleen met zo’n brede aanpak kan een acceptabele verkeerssituatie ontstaan op piekdagen in het bezoekersverkeer’.
‘De brede aanpak bestaat uit realisatie van de ongelijkvloerse kruisingen op de N14, verkeersmanagement op de lokale wegen rondom de Mall, parkeerregulering in de wijken rondom de Mall en bevordering van reizen per fiets, openbaar vervoer, vormen van deelmobiliteit en innovatieve vervoerwijzen. Dat is een opgave waarin naast inspanningen van de gemeente ook inspanningen van de Rijksoverheid (de wegbeheerder van de N14) en URW (de eigenaar-exploitant van de Mall) nodig zijn’.
Kortom, niets nieuws onder de zon. Een herhaling van teksten die al zo vaak zijn gebezigd. Doch die in de praktijk niets opleveren. De werken aan de N14 zijn tot na 2035 uitgesteld. Voor arbeid aan lokale wegen is geen geld. Parkeerregulering voor de wijken rond de Mall is een plan. B&W kunnen het niet meer uitvoeren want in maart 2026 zijn er gemeenteraadsverkiezingen.
De Rijksoverheid doet niets; URW ook niet want het is niet hun probleem en de gemeente heeft geen enkel machtsmiddel URW tot iets te dwingen. Zelfs een eenvoudige fietsenstalling (bewaakt) is er na jaren ‘praten’ nog steeds niet.
Blijft de vraag of de Raad van State mee gaat in de gemeentelijke truc. Dat is zeer twijfelachtig gezien de uitspraak op 7 mei. De Raad oordeelde onder meer: ‘Het standpunt dat er in verkeersmaatregelen bij het winkelcentrum wordt geïnvesteerd, waardoor de overlast voor de direct omwonenden op termijn zal afnemen, en het niet nader onderbouwde standpunt dat hij de verkeerscongestie op piekmomenten aanvaardbaar acht, leidt niet tot een ander oordeel’.
En wat doen B&W nu? Beloven dat het in de toekomst (wanneer?) door nog te nemen maatregelen allemaal beter wordt. Zonder onderbouwing en zonder onderzoek. Alweer niet.
En met de constatering dat ‘enige mate van congestie’ aanvaard moet worden want ‘die zal er altijd zijn op drukke momenten’. Wat er onder ‘enige mate’, ‘congestie’ en ‘drukke momenten’ wordt bestaan, verzwijgen B&W.
Hoe zeer de Raadhuis-bewoners met de zaak in de maag zitten blijkt wel uit het feit dat verantwoordelijk wethouder Astrid van Eekelen nu zwijgt en het vuile werk overlaat aan haar collega’s Jeffrey Keus (GBLV, verkeer) en Bianca Bremer (GBLV, overbrenger van het B&W-standpunt in deze).