De gemeente heeft via een Nieuwsbrief een aantal verkeersmaatregelen bij de Mall uitgevent. Dat gebeurt kort nadat de Raad van State aangaf dat de gemeenteraad in 2022 niet akkoord had mogen gaan met het bestemmingsplan Stedelijk omdat er klakkeloos van uit werd gegaan dat de verkeersoverlast rond de Mall wel opgelost zou worden. De kritiek van de Raad van State leidde ertoe dat B&W het deel Mall uit het bestemmingsplan haalden en er ‘snel’ verkeersmaatregelen werden aangekondigd.
De nu gecommuniceerde zaken zijn op zich niet nieuw. Het betreft:
= Aanpassingen Heuvelweg. Om de overlast van het verkeer op de Heuvelweg richting N14 zo veel mogelijk te verminderen gaat de gemeente drie rijstroken rechtdoor richting kruispunt N14 realiseren. De verwachting is dat de uitvoering in het najaar klaar is. Op hoogte van het politiebureau wordt er met kleine fysieke aanpassingen (waaronder groen) ruimte gemaakt wordt voor een derde rijstrook richting de N14. Dit zorgt ervoor dat het autoverkeer beter doorstroomt. De belijning wordt ook aangepast zodat linksaf slaan niet meer mogelijk is. Deze aanpassingen zorgt dat veiligheid voor de voetgangers en fietsers op hoogte van het politiebureau wordt vergroot doordat het autoverkeer geen onverwachte switch van rijstrook maakt. Aanvullend gaat de gemeente de verkeerslichten langs de Heuvelweg beter instellen gericht op: verminderen van filevorming; wegnemen van de oorzaak van het blokkeren van kruisingen door weggebruikers; verminderen van de wachttijd van fietsers en voetgangers bij de oversteek Heuvelweg op hoogte van het politiebureau; verbeteren van de uitstroom van verkeer vanuit de Sperwerlaan richting de N14. Ook wordt de barrière er verwijderd, die nu het verkeer voor linksaf fysiek scheidt van het verkeer rechtdoor. De gemeente verwacht dat de overlast van sluipverkeer in de wijk Park Veursehout afneemt als de Heuvelweg de snelste route naar de N14 is en de uitstroom van de Sperwerlaan beter wordt,
= Smart mobility system’ zorgt voor betere doorstroming. Gezamenlijk met de wegbeheerders van Rijkswaterstaat en gemeente Den Haag het verkeers-scenario onderhouden en verder ontwikkelen. Dit zodat de verkeerscentrales hun wegkantsystemen (waaronder verkeerslichten) kunnen aanpassen, om het verkeer bij iedere situatie optimaal te geleiden. Automatiseren van het verkeers-scenario door onze slimme verkeerslichten (Heuvelweg en Noordsingel) te koppelen met die van RWS (N14) zodat weggebruikers zo goed mogelijk kunnen doorrijden. Regelmatig evalueren en optimaliseren van de werking van de zogenoemde dynamische groene golf die draait op de verkeerslichten op de N14, de Noordsingel en de Heuvelweg. Zo rijdt het verkeer steeds beter door op de wegen rond de Mall en de N14,
= Verbeteren informatie rondom bereikbaarheid. Samen met Unibail-Rodamco-Westfield (URW) optimaliseren van de interactieve routeplanner (Mobility Portal) op website Mall zodat bezoekers al voor hun reis beschikken over de beste reis- en route-opties naar de Mall,
= Verbeteren doorstroming trams HTM. De werkzaamheden aan de halte aan de Heuvelweg starten eind 2025 en zijn halverwege 2026 gereed en zorgen voor een doorstroming en veiligheid van reizigers. Er komt onder andere een extra oversteek voor voetgangers aan de kant van de Mall richting het kruispunt Weigelia-Heuvelweg en beide perrons van de halte worden verlengd. De verlenging is belangrijk voor de doorstroming van tramlijnen 2, 6 en 19, die allemaal langs deze halte rijden. Er kunnen straks 2 trams gelijktijdig stoppen. Daardoor sluit de dienstregeling van de trams beter op elkaar aan en is de kruising minder vaak bezet. Tram 2 en 6 zullen ook vaker gaan rijden op het traject. De halte wordt door de aanpak van alle kanten laagdrempelig en veilig toegankelijk voor reizigers. De oversteekplaatsen komen op plekken waar voetgangers het liefste van het perron naar de wijk, het ziekenhuis of het winkelcentrum oversteken en andersom. Waar het kan wordt extra groen toegevoegd aan de halte en de omgeving, wat zorgt voor een aantrekkelijke zicht en wat ook het veiligheidsgevoel van reizigers vergroot. Halte Weigelia gaat mee in bovenstaand project. De oversteek nabij Gruttolaan gaat ook mee in het project,
= Fietsen, voetgangers en bewaakte fietsenstalling. Samen met de Fietsersbond en het Platform voor gehandicapten heeft de gemeente gekeken naar de toegankelijkheid van de Mall voor fietsers en voetgangers. De opmerkingen zijn meegenomen in een plan: stalling voor deelscooters is gerealiseerd, bewaakte fietsenstalling staat nog op de planning.