De hoofdingang van Station Laan van NOI verplaatst zich in de toekomst van de Haagse naar de Voorburgse kant. Er komen ook winkels. Het parkeerterrein bij het station verdwijnt. Dat bleek tijdens een door de gemeente Den Haag georganiseerde informatiemarkt waarbij vier varianten voor de ontwikkeling van het station en de omgeving werden gepresenteerd.
Op dezelfde bijeenkomst werd echter duidelijk dat er de eerstkomende vijf tot zeven jaar feitelijk niets met en rond het station gebeurt. Bovendien lopen de kosten uit de hand. Alleen ‘vervoersvoorzieningen’ vergen al 400 miljoen euro. Tendens stijgend. En in de berekening zit nu al een gat van 89 miljoen euro. Dat gat wordt groter. Een sluitende businesscase lijkt onhaalbaar; het nu maken van een gebiedsvisie nutteloos.
Op de informatiemarkt werden vier varianten voor de ontwikkeling van het station en de omgeving werden gepresenteerd:
1) Onder het spoor komt op de plek van het huidige station een nieuwe tunnel van 16 meter breedte. In het station komen commerciële voorzieningen (100 vierkante meter). Aan beide zijden komt een Kiss&Ride. Aan beide zijden komen groene pleinen. De tram gaat keren op de Anna van Hannoverstraat in Den Haag. Aan de Voorburgse kant komt een grote fietsenstalling met 3500 plekken. Het parkeertererin daar verdwijnt,
2) Onder het spoor komt op de plek van het huidige station een nieuwe tunnel van 20 meter breedte. In de tunnel komen commerciële voorzieningen. Aan beide zijden komt een Kiss&Ride. Aan beide zijden komen groene pleinen. De tram gaat keren op de Anna van Hannoverstraat in Den Haag. De bus- en trambaan op de Laan van NOI gaat naar de zijkant. Aan de Voorburgse kant komt een grote, tweelaags fietsenstalling met 3500 plekken. Het parkeerterrein daar verdwijnt. Een velostrada gaat over het dak lopen,
2A) De fietsenstalling komt ondergronds,
2B) Er komen twee fietsenstallingen: in Den Haag en in Voorburg. De tram gaat keren aan de Van Alphenstraat. De bus-tramhalte in Voorburg verplaatst zich naar Den Haag,
2C) De fietsenstalling komt ondergronds. Er is geen velostrada over het dak. Het spoorviaduct wordt vervangen door een nieuw viaduct. Daar onder keert de tram. De bus-tramhalte in Voorburg verplaatst zich naar Den Haag,
3) Onder het spoor komt op de plek van het huidige station een nieuwe tunnel van 20 meter breedte. Er komt een tweede tunnel onder het spoor door voor fietsers en voetgangers. Aan beide zijden komt een Kiss&Ride. Aan beide zijden komen groene pleinen. De tram gaat keren aan de Van Alphenstraat. Het parkeerterrein daar verdwijnt. Er komen twee fietsenstallingen. In Voorburg met 2400 plekken, in Den Haag met 1100. Het station krijgt commerciële ruimten aan de Voorburgse kant. Hoofdingang van het station wordt Voorburg (700 vierkante meter tegen 380 in Den Haag),
4) Onder het spoor komt op de plek van het huidige station een nieuwe tunnel van 16 meter breedte. Aan de Voorburgse zijde komen winkels (600 vierkante meter). Aan beide zijden komt een Kiss&Ride. Aan beide zijden komen groene pleinen. De huidige keerlus van de tram blijft bestaan. Aan de Voorburgse kant komt een tweelaags fietsenstalling met 3500 plaatsen. Het parkeerterrein daar verdwijnt. Hoofdingang van het station wordt Voorburg (500 vierkante meter tegen 160 in Den Haag).
Voor de komende tijd kondigt Den Haag onderzoeken aan naar: de keerlus van de tram; extra tunnels onder het spoor door; inpassing eetcafé De Corridor; inpassing tankstations Witte Brug/Tinq/Tango/BP.
Den Haag spreekt over een ontwikkeling voor de komende 20 jaar. In geen der varianten is de aanleg van een extra spoor aan de Haagse kant opgenomen om zo RandstadRail en metro lijn E uit elkaar te halen. Daarmee zou het ‘wachten op elkaar’ tot het verleden gaan behoren en de doorstroming bevorderd worden. Daar is kennelijk aan de Haagse kant, waar 1200 woningen komen, geen ruimte (meer) voor.