Mening
U zegt het maar: Petitie Vlietlijn-project

Geachte raadsleden, geacht College, Als betrokken inwoners en leden van werkgroep 3 binnen het participatietraject van De Vlietlijn doen wij in deze onderzoeks- en studiefase van het Vlietlijn-project een dringend beroep op u: zorg ervoor dat in de komende besluitvormingsronde alle relevante alternatieven op tafel liggen, zodat de belangen van Leidschendam-Voorburg op een toekomstgerichte manier kunnen worden verankerd.

Juist nu is het moment om alle opties die bijdragen aan een leefbare, bereikbare, groene én (verkeers)veilige gemeente zorgvuldig te onderzoeken en mee te nemen in het proces. Daarom willen wij u verzoeken om opdracht te geven voor aanvullend onderzoek naar een tunnelvariant in het gebied Maanweg-station Voorburg. We lichten dit verzoek graag toe.

Sinds het raadsbesluit over het voorlopige tracé (2023) is er veel nieuwe informatie beschikbaar gekomen, onder meer via het participatietraject en de gepresenteerde statische en dynamische verkeersonderzoeken. Inzichten die destijds in 2023 niet op tafel lagen, maar die essentieel zijn voor een evenwichtige afweging.

De verkeersonderzoeken maken duidelijk: de gevolgen van de aanleg van het tramtracé, en bovenal de grote hoeveelheid woningen die gebouwd gaat worden in de directe omgeving van LeidschendamVoorburg, hebben een veel grotere impact op de verkeersstromen dan eerder aangenomen.

Voor Leidschendam-Voorburg zijn er nog belangrijke en onopgeloste vraagstukken, waaronder:

• De impact van de Vlietlijn op omliggende verkeersstromen die buiten het directe projectgebied vallen, maar er wel door beïnvloed worden – zoals o.a. de Parkweg, Prinses Mariannelaan, Laan van Nieuw-Oosteinde, Pr. Bernhardlaan en de Westenburgstraat (zgn. oprit naar de a12-zone rondom het Wilhelmina- en Marianneviaduct).

• De noodzaak om in samenhang naar verkeersmaatregelen en systeemwerking te kijken, binnen en buiten het plangebied van de Vlietlijn.

• Het feit dat geen van de gepresenteerde verkeersmodellen een uitkomst laat zien waarbij er sprake is van een goede verkeersafwikkeling tijdens spitstijden.

Het is positief dat de projectorganisatie van De Vlietlijn zelf ook erkent dat aanvullend onderzoek noodzakelijk is. Wij pleiten er nadrukkelijk voor om hier één extra onderzoek aan toe te voegen: een tunnelvariant in het gebied van de Maanweg naar station Voorburg.

Het zou een grote gemiste kans zijn als bij de uiteindelijke besluitvorming blijkt dat deze variant niet is uitgewerkt. Dit kan ertoe leiden dat de besluitvorming vastloopt, of dat er onder tijdsdruk een keuze wordt gemaakt waar men later van moet concluderen dat het niet werkt. Besluitvorming op basis van onvolledig onderzoek leidt tot het vooruitschuiven van problemen en vrijwel zeker tot hogere kosten in een later stadium.

De gemeente Den Haag heeft inmiddels een forse wijziging voorgesteld in het Vlietlijn-project: een tunnelbak ter hoogte van de Sporendriehoek. Doel: verbetering van leefbaarheid en ruimte voor meer woningbouw. Den Haag trekt hier actief voor aan de bel bij het Rijk.

De gemeente Leidschendam-Voorburg kan nu opdracht geven om, naast de uitwerking van de Vlietlijn verbinding Maanweg-Station Voorburg op maaiveldniveau, ook een (geboorde) ondergrondse variant uit te werken. Hierbij is optrekken met de gemeente Den Haag voor de hand liggend. Immers de verkeersafwikkeling rondom de Utrechtsebaan raakt niet alleen de bereikbaarheid van de gemeente Leidschendam-Voorburg, maar ook Den Haag.

Tot nu toe is alleen de maaiveldvariant uitgewerkt. Verkeersmodellen laten echter zien dat deze variant de bestaande knelpunten in de verkeersafwikkeling op de kruisingen rond de Utrechtsebaan juist vergroot. Ook komen door een tram bovengronds de oversteekmogelijkheden tussen Voorburg en de Binckhorst voor fietsers en voetgangers te vervallen. Dit betekent een verslechtering van de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid en dat kan nooit de bedoeling zijn. Het is daarom noodzakelijk om een ondergrondse variant te uit te werken om daarmee een goede afweging te kunnen maken.

Een tunnelvariant voor de aftakking Maanweg–station Voorburg verdient serieuze overweging. Niet alleen vanwege de potentiële voordelen voor verkeersveiligheid en leefkwaliteit, maar ook omdat dergelijke infrastructurele investeringen over een langere termijn dan gebruikelijk kunnen worden afgeschreven.

In dit stadium gaat het niet om de financiering, maar om het verkennen van de technische haalbaarheid. Het is van belang te voorkomen dat te strakke kaders in deze fase een toekomstbestendige oplossing in de weg staan. Juist nu is het moment om deze variant door te rekenen en af te wegen tegen zowel de ‘nulvariant’ als de bovengrondse optie.

Bovendien sluit een tunnel naadloos aan bij de eerder uitgesproken wens van deze gemeente om de Vliet op termijn ondergronds te kruisen richting Zoetermeer (zgn. Huygenstunnel), waardoor ook de bereikbaarheid van het bedrijventerrein aan de Westvlietweg een goede OV-verbinding kan krijgen en de tuin van Hofwijck zoals de gemeenteraad heeft uitgesproken niet aangetast mag worden. Goede positionering van een tunnel op het stationsplein mag die toekomstige ontwikkeling niet in de weg staan.

Wij, ondertekenaars uit Leidschendam-Voorburg en deelnemers aan participatiewerkgroep 3, roepen het gemeentebestuur met klem op om de onderzoeks- en studiefase te benutten waar deze voor bedoeld is. Dit is hét moment om niet alleen met het project en Den Haag mee te bewegen, maar ook zelf positie te kiezen en invloed uit te oefenen. Ons verzoek: laat de tunnelvariant in het gebied Maanweg–station Voorburg volwaardig onderzoeken.

Samengevat – waarom is dit noodzakelijk?

• Verkeersdruk: bestaande modellen tonen aan dat de huidige maaiveldvariant de knelpunten rond de Utrechtsebaan vergroot en een belangrijke fiets- en voetgangersoversteek laat verdwijnen.

• Nieuwe gegevens sinds besluitvorming Vlietlijn-tracé (2023): participatiebijeenkomsten en verkeersonderzoeken laten zien dat de woningbouw en verkeersstromen veel groter uitpakken dan eerder aangenomen.

• Samenhang met Den Haag: Den Haag heeft besloten tot een uitbreiding met extra onderzoek voor een tunnelbak bij de Sporendriehoek. Een ondergrondse aftakking hier sluit daarop aan en voorkomt dat Voorburg de nadelige restopgave krijgt.

• Toekomstbestendige keuzes maken: een tunnel verbetert leefkwaliteit, verkeersveiligheid én biedt ruimte voor latere OV-koppelingen (zoals de gewenste Huygenstunnel richting Zoetermeer). Ook voorkomt het vekeerssituaties, zoals bij The Mall of The Netherlands, waar het verkeer volledig vastloopt.

Besturen is vooruitzien. Als we deze fase nu niet benutten, missen we een kans op een zorgvuldige afweging van alternatieven en belangen, die voorkomen dat in combinatie met de huidige en geprognosticeerde toename van het auto- en fietsverkeer ernstige, niet oplosbare verkeersinfarcten zullen ontstaan. Met vriendelijke groet, Vlietlijn participatie werkgroep3.

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com