Nieuws
Nieuwe tramlijn; alternatieven afgewezen

Wethouder Jeffrey Keus wijst alternatieven die De Buren van de Binckhorst (inwoners van Voorburg-West) voor de aanleg van de nieuwe tramlijn Den Haag CS, Binckhorst, Station Voorburg met aftakking naar Rijswijk/Delft op tafel hebben gelegd, af. Dat blijkt uit een brief van hem aan de gemeenteraad. Die vroeg eerder dit jaar naar een onderzoek van die voorstellen.

De voorstellen waren: gebruik gelede bussen in plaats van de tram; leg een ringlijn voor de tram aan, vanaf Den Haag CS alleen over de Binckhorst (doortrekken tram 15); leg een tramtunnel onder de Vliet aan; leg de tramlijn ondergronds aan bij de kruising Maanweg/Westenburgstraat/Regulusweg; zorg voor meer verkeer in de Boogie Woogie tunnel; leg de tramverbinding ondergronds aan; laat de tram via de Saturnusstraat rijden en niet via de Maanweg; tramlijn alleen Den Haag CS. Binckhorstlaan, Zonweg, Binckhorstbrug.

Keus stelt dat er op korte termijn toch met bussen gereden zal gaan worden. Op langere termijn is de tram beter, ook omdat er meer reizigers mee vervoerd kunnen worden. Bovendien zijn de bussen geen hoogwaardig openbaar vervoer zoals de tram.

De ringlijn kan niet want bij Den Haag CS is geen keerlus. Bovendien moet de tram te zijner tijd doorrijden naar het Statenkwartier en Scheveningen. De koppeling van tram 15 en 16 is in het verleden bewust gemaakt. Het einde op Den Haag CS kost reizigers. Het Rijswijkseplein wordt bovendien extra belast. En reizigers van de Binckhorst gaat niet eerst naar Den Haag CS om vandaar naar Rijswijk/Delft te gaan.

De tunnel onder de Vliet is eerder afgevallen vanwege de gevolgen van zo’n ingreep en de hoge kosten.

Een verbetering van de opzet A12 ( Maanweg/Westenburgstraat/Regulusweg) wordt nog onderzocht. Aan het verhogen van het gebruik van de Boogie Woogie-tunnel wordt al gewerkt. Onderzoek loopt naar een ondergronds tramstation Stationsplein Voorburg.

De variant Saturnusstraat in plaats van Maanweg is eerder bezien en afgewezen. Een tramlijn Den Haag CS – Binckhorstbrug is geen oplossing voor de vervoersvraag Binckhorst.

Keus gaat ook in op een beperking van doorgaand verkeer Geestbrug. Die is volgens hem ook nodig zonder tramlijn omdat het autoverkeer al maar toeneemt hetgeen de doorstroming en de leefbaarheid nadelig beïnvloedt. Dat is ook bij de inzet van bussen zo.

De wethouder noemt het eerder gekozen voorkeurstracé voor de nieuwe tram het beste. Wel wordt gekeken naar een fasering. Het tussentijds versterken van de bestaande buslijnen 26 en 28 noemt Keus onvoldoende. Er wordt dus gekeken naar andere opties. Dat wordt in het voorlopig ontwerp (medio 2026) en het echte ontwerp (2027) meegenomen.

 

 

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com