Mening
Blog: Slap aftreksel

De regelmatige verkeerschaos rond de Mall (files en parkeren) is genoegzaam bekend. Net als de gemeentelijke worsteling er mee. Al jaren wordt getracht/beloofd de problemen op te lossen. Zonder merkbaar resultaat. Het wegennet verandert niet, net zo min als het aantal parkeerplekken. Ergo: verkeerschaos en eindeloze files. Oproepen om niet meer met de auto te komen hebben geen enkel effect.

Omwonenden van de Mall klagen al jaren over de Mall-bezoekers die door hun wijken rijden op zoek naar een parkeerplek. Ze kunnen hun eigen woongebieden niet meer in of uit, laat staan dat zij hun eigen auto er nog kwijt kunnen.

Wethouder Jeffrey Keus (GBLV) bedacht een oplossing: vergunningparkeren. Alleen iemand met vergunning mocht de auto nog in negen wijken/buurten rond de Mall neer zetten. Met andere woorden: de bewoners van deze wijken moesten gaan betalen.

De omgekeerde wereld aangezien zij niet de probleemveroorzakers zijn, doch het slachtoffer. Feitelijk gaat het gewoon om betaald parkeren, iets waarvan VVD, GBLV en D66 bij de start van hun coalitie in 2022 beloofden dat dat er met hen niet kwam.

Zonder vergunning, niet parkeren. Dus ook de Mall-bezoekers niet. Alleen zal dat strikt gecontroleerd moeten gaan worden door de gemeentelijke dienst handhaving. Een plan daarvoor is er echter niet. Onbekend is ook of de dienst het aan kan. En wat het kost.

Jeffrey Keus heeft nu zijn voorstel bij de gemeenteraad neergelegd. ‘Naar verwachting’ start het vergunningparkeren in september 2026. Dat is minstens een half jaar later dan de wethouder eerder aan gaf.

Vergunningparkeren komt er niet permanent maar alleen in weekeinden en op feestdagen en dan ook nog binnen bepaalde ‘tijdvensters’. Een uitbreiding wordt alleen voorzien als de Mall betaald parkeren invoert (waarvoor toestemming van de gemeente nodig is).

Dus vergunningparkeren op zo’n 110 dagen per jaar en dan ook nog niet eens de hele dag. In vakantieperioden en op regenachtige dagen geldt het systeem niet, ook al erkent de wethouder dat ook dan sprake is van een verkeerschaos.

Het systeem geldt ook niet in de negen wijken/buurten. Er binnen komen op diverse plaatsen grote blauwe zone’s waar 2 uur geparkeerd kan worden. Hoe er gecontroleerd gaat worden of de bezitter van de auto die daar staat bij het naastgelegen ziekenhuis, moskee, supermarkt of sportterrein moet zijn, dan wel in de Mall rondloopt, staat in de sterren geschreven.

Leuk ook voor degenen die één van de genoemde locaties wél als bestemming heeft; die ziet de parkeerruimte ingenomen door Mall-bezoekers. Denk aan patiënten, moskeebezoekers en/of lieden die moeten sporten.

Dan het betalen. Een vergunning gaat 30 euro kosten. Dat is vijf euro meer dan eerder werd aangegeven. En ook veel meer dan de kosten van een parkeervergunning in een blauwe zone. Daarvoor vraagt de gemeente nu 73,50 euro. Maar ja, dat is wel voor 4 jaar. Dus 18,40 euro per jaar!

Volgens de gemeente mag deze vergelijking niet getrokken worden. Maar iedereen doet dat natuurlijk wél.

Kortom, het geheel is een slap aftreksel van hetgeen tot nu toe werd verkondigd. Het gaat om een kleiner gebied, een beperkt aantal dagen, ook nog binnen tijdvensters. En de kosten voor de vergunninghouder zijn hoger.

Goedmoedig meldt Jeffrey Keus dat niet alle kosten voor de vergunninghouders worden opgebracht; hooguit twee derde. De rest financiert de gemeente via de begroting. Alsof de middelen in die begroting niet door inwoners/burgers zijn opgebracht.

Bovendien zijn de kosten voor de vergunning bestempeld als een belasting. Dat wil zeggen dat de gemeente het tarief jaarlijks kan optrekken. Gelijk aan de onroerend zaakbelasting, afvalstoffenheffing, rioolheffing et cetera. En dat zal ook gaan gebeuren nu bekend is geworden dat de geschatte kosten (340.000 euro) alleen in 2026/2027 ‘gedekt’ zijn; daarna niet meer.

Rest de vraag waarom er voor deze beperkte opzet is gekozen. Omdat de Mall te veel klanten kwijt zou raken als vergunningparkeren in alle 9 wijken/buurten ging gelden, het hele jaar rond? Of omdat de afdeling handhaving het allemaal niet aan kan als er voor de omvangrijke variant was gekozen? Of het ambtelijke apparaat dat het hele systeem moet gaan runnen het niet kan bolwerken?

Vanuit het Raadhuis komt de volgende reactie: ‘De gemeente gaat de parkeerdruk goed volgen. Waar noodzakelijk, sturen we bij. Maar daarvoor moet eerst de basis worden gelegd’. Een basis; dus eigenlijk proberen we nu maar wat. We doen als het ware een proefje.

In maart 2026 zijn er gemeenteraadsverkiezingen. Daarna komt er, afhankelijk van de uitslag, mogelijk een nieuwe coalitie met andere ideeën. Vooralsnog zal Jeffrey Keus de realisatie van zijn eigen idee niet meemaken. En dat is maar goed ook.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com