Wat hebben woningbouw op Schakenbosch Leidschendam, de bouw van het Kulturhus in Stompwijk, de voorgenomen ombouw van kantorengebied Overgoo Leidschendam en de voorziene hoogbouw op de locatie van Kwik Fit in Voorburg met elkaar gemeen?
In alle gevallen gaat het om bouwprojecten. En in alle gevallen is de gemeente niet bereid openheid van zaken te geven. Sterker nog: bij navraag luidt de reactie vanuit het Raadhuis dat er geen aanvullingen worden gegeven op eerdere antwoorden. Een reactie die ook komt als de eerdere antwoorden aantoonbaar onjuist waren dan wel inhoudelijk om de gestelde vraag heen draaien.
= Schakenbosch. In 2021 zijn afspraken met de ontwikkelaar gemaakt over de bouw van sociale woningen, zorgplekken en een zorgvoorziening. Nu blijkt uit gegevens van de ontwikkelaar dat al die zaken in de bouwplannen ontbreken. De gemeente laat desgevraagd weten dat men de ontwikkelaar aan de afspraken zal houden. Op de vraag om welke afspraken het dat exact gaat en hoe men de ontwikkelaar wil dwingen daar naar te handelen komt na enig getouwtrek de reactie: ‘Dit is het antwoord dat wij als gemeente geven. Hierop hebben we verder geen aanvullingen’.
= Kulturhus. In 2019 ging de bouwer failliet. De gemeente diende een claim in bij de curator. Eerst werd beweerd dat die 350.000 euro beliep. Later werd dat ruim 121.000 euro. Nu is echter gebleken dat het om dik 850.000 euro ging. Bovendien deed de gemeente nog een betaling aan de bouwer toen er al beslag was gelegd op de rekening van waaraf betaald werd. Dat is wettelijk verboden. Gevraagd naar de geheimzinnigheid over de hoogte van de claim en de handelwijze van ambtenaren/de betrokken wethouder bij de verboden betaling luidt de reactie vanuit het Raadhuis dat men ‘gezien het lopende juridisch onderzoek’ niet inhoudelijk op de vragen wil in gaan. Op de vraag ‘welk lopend juridisch onderzoek’ komt als antwoord dat er geen ‘aanvullingen’ op het gegeven antwoord worden gegeven. De reactie dat het niet gaat om aanvullingen doch om uitleg met het eigen antwoord, wordt als volgt beantwoord: ‘Ons antwoord is dat er een lopende juridische procedure is en dat we daarom geen antwoord geven op vragen hierover’.
= Overgoo. Daar willen de gemeente en ontwikkelaar het kantorengebied omvormen tot woongebied. Het rijk heeft daar 4,4 miljoen euro subsidie voor gegeven. Voorwaarde daarbij: uiterlijk 1 april 2027 moet de schop in de grond. De gemeente bericht echter dat de bouw pas eind 2027 start. Te laat dus voor de rijkssubsidie zonder dewelke het project niet kan door gaan. Desgevraagd laat het Raadhuis weten dat het ‘uitgangspunt’ is dat er in april wordt gestart. Dat is dus wat anders. Overigens wordt beweerd dat bij het niet halen van 1 april 2027 de gemeente en het rijk gaan praten over oplossingen c.q. uitstel. Een bewijs voor die stelling wordt niet geleverd. In plaats daarvan wordt Vlietnieuws ervan beticht ten onrechte te stellen dat er twijfels zijn over de haalbaarheid van het project.
= Kwit Fit. Op de locatie van Kwik Fit, Adama van Scheltemastraat Voorburg, willen de gemeente en een ontwikkelaar een flat bouwen van 37 meter hoog. In december 2025 vermeldde de gemeente zelf op een bord bij een informatiebijeenkomst over het project dat er een richtlijn bestond die aangaf dat ter plekke niet hoger gebouwd mocht worden dan 9 etages, zegt 22,5 meter. Desgevraagd laat het Raadhuis weten dat het om ‘denkrichtingen’ ging. Erop gewezen dat zulks onjuist is komt er een nader antwoord waarin de term ‘denkrichting’ wordt herhaald. Plus de toevoeging: ‘Dit is het antwoord dat wij als gemeente geven. Hierop hebben we verder geen aanvullingen’.
Hoe zullen we het gemeentelijke gedrag karakteriseren? Leugentjes om bestwil? Of is het meer? Gaat het om bewuste misleiding? En wat wil men daarmee bereiken? De eigen missers maskeren? De buitenwacht doen geloven dat men het allemaal onder controle heeft, dat er nooit iets mis gaat? Is het toegeven dat er een fout is gemaakt zo erg? Of gaat het erom dat niemand de verantwoordelijkheid ervoor wil nemen? En dat men er door de kop in het zand te steken mee hoopt weg te komen?
De gemeenteraad laat het in dezen afweten. Geen enkele kritische vraag of opmerking. Terwijl men toch de controleur is van het handelen van B&W en de gemeentelijke ambtenaren. En dat betreft niet alleen de toekomst doch ook het verleden. Of heeft men te veel boter op het eigen politieke hoofd?
Rond het Raadhuis wordt een muur opgetrokken. Aan lastige vragen is geen behoefte binnen het bastion; liever gezegd de ivoren toren. Dat men er zit om het wel en wee te dienen van de inwoners en ondernemers in de gemeente is men gevoeglijk vergeten. Net als het feit dat men door diezelfde inwoners en ondernemers wordt betaald. Dan zou het nederig afleggen van verantwoording toch wel het minste zijn wat men kan verwachten.





