Het Bewonersplatform Voorburg Noord is ‘zwaar teleurgesteld’ nu de Raad van State Den Haag de ruimte geeft om 1200 woningen naast station Laan van NOI te bouwen op de plek van het te slen voormalige ministerie van Sociale Zaken.
‘Het voelt alsof de juridische ‘papieren werkelijkheid’ van de gemeente Den Haag het heeft gewonnen van de dagelijkse praktijk van de inwoners van Voorburg Noord. In deze procedure heeft Den Haag zich helaas gepositioneerd als een ‘boze buurman’ die over de gemeentegrenzen heen regeert door parkeerproblemen simpelweg bij de buren over de schutting te gooien’.
‘Het is pijnlijk om te moeten constateren dat de gemeente Leidschendam-Voorburg zich met hangende pootjes heeft geschikt naar de wil van de grote buurman. Ondanks een petitie met 2200 handtekeningen en een unaniem aangenomen motie in de gemeenteraad om écht naar de bewoners te luisteren, is er uiteindelijk geen effectieve tegenspraak geboden tegen de Haagse plannen’.
De Raad van State keerde zich medio 2025 nog tegen het Haagse plan omdat dat niet voorzag in maatregelen om de parkeeroverlast door de bewoners van de 1200 woningen in met name Voorburg Noord tegen te gaan. Den Haag kent een strak parkeerbeleid; in Leidschendam-Voorburg is dat soepeler.
‘Gedurende de gehele procedure heeft het platform benadrukt dat Den Haag heeft geweigerd om daadwerkelijk feitelijk onderzoek te doen naar de parkeerdruk op Voorburg Noord. In plaats van de effecten objectief in kaart te brengen, zoals de Raad van State eiste, koos Den Haag voor het ‘juridificeren’ van het probleem via administratieve voorwaarden’.
‘Goed nabuurschap was in dit dossier ver te zoeken. De rechtszekerheid en het woonplezier van de ruim 1600 huishoudens in Voorburg Noord zijn ondergeschikt gemaakt aan de commerciële haast van ontwikkelaars. Met de uitspraak is het Haagse bestemmingsplan onherroepelijk geworden. Dit betekent dat de bouw van de woningen en bijbehorende kantoren en voorzieningen definitief doorgaat. Het platform blijft de ontwikkelingen en de beloofde handhaving van het parkeerregime nauwgezet volgen om verdere achteruitgang van de leefbaarheid in Voorburg Noord te voorkomen’.





