De gemeentelijke accountant Deloitte heeft over 2025 voor 2 miljoen euro aan onrechtmatige uitgaven ontdekt. Over uitgaven ter waarde van 3,5 miljoen euro bestaat onzekerheid. Dat blijkt uit het accountsverslag.
De onrechtmatige uitgaven bestaan uit lastenverhogingen, kredieten en aanbestedingen. Onzekerheid is er over uitgaven binnen de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO), Jeugdwet en voor Persoonsgebonden budgetten (PGB’s). Dit alles omdat niet vaststaat dat de prestatie waarvoor betaald werd, ook is geleverd.
Deloitte hekelt het feit dat de gemeente geen analyse heeft gemaakt voor het risico op fraude. Zo kan het management interne controles omzeilen of negeren en zo boekhoudige gegevens manipuleren. Bij inkopen voor de gemeente bestaat het risico dat die plaatsvinden in strijd met interne en/of Europese regels.
De accountant constateert ook dat de gemeentelijke begroting gebaseerd is op politieke ambities en niet op wat de gemeente met het beschikbare geld en de beschikbare ambtenaren echt kan realiseren. Dat blijkt met name bij de investeringen. Gepland waren uitgaven van 47 miljoen euro, gerealiseerd werd 25 miljoen euro. Volgens Deloitte moet de gemeente scherpere keuzes maken bij de investeringen.
In het accountantsrapport wordt geconstateerd dat de gemeente 3 miljoen euro per jaar uit de algemene reserve inzet als blijvende (structurele) baten. Vanaf 2029 gebeurt dat echter niet meer.
Deloitte raadt de gemeente aan de bouwkosten die aanvragers van een omgevingsvergunning opgeven, te controleren. Nu leidt het expres opgeven van lage bouwkosten tot het betalen van minder leges aan de gemeente.





