De flat die op het terrein van Kwik Fit Voorburg (Adama van Scheltemastraat) moet komen, moet 37 meter hoog worden omdat de garage een monumentaal stuk erfgoed is. Bovendien zou een verlaging van het gebied betekenen dat het een groter oppervlak gaat beslaan en dat zou ten koste gaan van het bedachte groen rondom de nieuwbouw.
Dat heeft wethouder Astrid van Eekelen beweerd in een beraad met gemeenteraadsleden. Dat de hoogte indruist tegen een gemeentelijke richtlijn kwam niet aan de orde. Het huidige pand is door een puntig dak 7 meter hoog. In de nieuwe opzet wordt dat beperkt tot hoogstens 5 meter.
Met de ontwikkelaar wordt bekeken of er in de nieuwbouw ook ouderenwoningen, al dan niet met zorg, kunnen komen. Voorts wordt besproken het aandeel sociale huurwoningen te verhogen naar minstens 33 procent.
Op de begane grond blijft Kwik Fit zitten. Meubelmakerij Van Koolhoven vertrekt. In samenwerking met de gemeente wordt een nieuwe plek gezocht. Bekeken wordt nu of er op de begane grond ook een ontmoetingsruimte kan komen.
De 44 parkeerplaatsen die in de buurt van Kwik Fit nu worden gebruikt door ondernemers en bewoners van panden aan de Koningin Julianalaan, blijven voor hen behouden, aldus Van Eekelen. Dat zal dan wel op een andere plek in de omgeving zijn.
De gemeenteraad stemt in met het ruimtelijk kader voor de nieuwbouw.





