Mening
U zegt het maar: Hoe wrang

Het moest even zakken: 650 ambtenaren die.., ja wat doen die eigenlijk?

Wel, er zijn veel ambtenaren met een uitvoerende taak. Dat zijn in het algemeen vriendelijke, zeer welwillende mensen waar je goed door geholpen wordt. En dan zijn er de ‘beleidsambtenaren’. Daarvan weten we dat die hun werk niet of niet goed doen, althans als het gaat om het dienen van het belang van de gemeente en ons inwoners. Ze doen het waarschijnlijk fantastisch in de ogen van het college van burgemeester en wethouders die, zoals we weten, in dienst van o.a. projectontwikkelaars zijn. O.a.? Ja, want er werd nog eens voor 17 miljoen euro (2023) aan expertise van buitenaf ingehuurd. Dus die werd ook met ons geld door het gemeentebestuur betaald. De experts bepalen klaarblijkelijk wat er uitgevoerd wordt want hun adviezen, hoe ridicuul ook, worden uitgevoerd.

We zien nu twee problemen. Ten eerste dat de ambtenaren die er voor zijn weliswaar betaald worden, maar niet presteren. Ten tweede dat er externe ‘expertise’ wordt ingehuurd waarvan we hebben moeten ervaren dat die ons veel ellende heeft opgeleverd. En het gaat maar door.

Het eerste probleem zou onder normale omstandigheden vlot opgelost kunnen worden. Strikte functionerings- en beoordelingsgesprekken met consequenties voor de betrokken ambtenaar wanneer verbetering uitblijft. En demotie bijvoorbeeld, of ontslag. Dat is hard nodig want het project om de ambtelijke organisatie van de gemeente beter te laten werken, het project ‘Cockpit’ is mislukt en zo kan het niet doorgaan. ( https://vlietnieuws.nl/2024/01/01/project-ambtenaren-mislukt/ ) Die verbetering moest door ‘interne sturing’ gerealiseerd worden, maar die schoot/schiet tekort omdat men te veel gericht was/is op dagelijkse zaken; initiatieven die gestart worden maar niet afgemaakt; geen duidelijke keuzes; geen prioriteitsstelling; onvoldoende koersvastheid; ambtenaren die eigen prioriteiten stellen; weinig sturing; weinig afstemming; te veel reageren op de samenleving (dat is per definitie te laat, er moet voorzién worden wat er moet gebeuren) en de familiecultuur ten koste van de werkkwaliteit en heldere keuzes. Kortom, het is een ongecontroleerde chaos. Op onze kosten.

Het eerste probleem is de oorzaak van het tweede. Maar er is toch controle? In een normaal functionerende organisatie wordt er toch niet maar wat aangerommeld? In de ‘Instructie voor de gemeentesecretaris 2024’ (geldend t/m heden) en met name art. 4, (Aansturing ambtelijke organisatie) zien we wie verantwoordelijk is voor o.a.:
a. een voldoende kwaliteit van de ambtelijke advisering aan en de ondersteuning van de bestuursorganen;
b. de coördinatie van de beleidsinhoudelijke advisering van de afdelingen aan het college;
c. het tijdig en voldoende voorzien van de bestuursorganen van de nodige ambtelijke adviezen en ondersteuning;
en na andere verantwoordelijkheden;
g. de juridische en financiële rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gemeentelijke beleid en beheer.

Dat is toch duidelijk? Wat gaat er dan zo verschrikkelijk fout? Het college van B&W onder wiens verantwoordelijkheid de verantwoordelijke valt (artn. 102 en 103 Gemeentewet) kan, moét dan toch ingrijpen? Of is niet-ingrijpen bedoeld? Bedoeld om de externe ‘deskundigen’ te vriend houden? Zij lijken de katalysator voor de activiteiten van de projectontwikkelaars te zijn. Véél handen op één buik lijkt het dus. En daar gaan onze miljoenen.

Onze miljoenen? De gemeente zal met als argument dat de gemeente rechtspersoon is (art. 2:1 lid 1 BW) stellen dat het niet onze miljoenen zijn, maar die van de gemeente. Ja, maar hoe verkreeg de gemeente die miljoenen? En welke invloed heeft de gemeente op de hoogte van de belasting die wij moeten betalen om in die miljoenen te voorzien? Er is beslist niet opgelet bij het toetsen van de financiële doelmatigheid en doeltreffendheid van het gemeentelijke beleid. Of mocht er niet opgelet worden?

Dat maakt de hele situatie nog wranger. Die 17 miljoen aan uitgaven voor externe ‘deskundigen’ wordt niet veroorzaakt door 650 ambtenaren, maar door een véél kleinere groep en in het bijzonder door degenen die voor die groep verantwoordelijk zijn. 17 miljoen veroorzaakt door 650 ambtenaren zou al ruim € 26.000,- schade per ambtenaar betekenen. Schandalig veel weggegooid geld. Ons geld. Maar het gaat om een handjevol veroorzakers. Een astronomisch bedrag per veroorzaker, de niet presterende ambtenaar derhalve.

Dat is onder normale omstandigheden vlot oplosbaar. Onder normale omstandigheden. Dus in een gemeente met een college waar integriteit hoog in het vaandel staat, waarin de gemeenteraad de gehele bevolking van de gemeente vertegenwoordigt (art. 7. Gemeentewet) en waarin de raadsleden zich herinneren de eed afgelegd te hebben, of beloofd te hebben de wetten na te komen en dat zij hun plichten als lid van de raad naar eer en geweten dienen te vervullen. (art. 14 Gemeentewet) Hoe zit dat bij ons? De wet naleven? Eer en geweten? Kansloos dus.

Te druk bij, en/of te moeilijk voor de gemeenteraad? Dat zijn geen valide argumenten om het werk af te raffelen of te verwaarlozen. De raad en elk van de leden heeft recht op ambtelijke bijstand (art.33 Gemeentewet). Maar dán komt dat kwaliteitsprobleem weer boven tafel!

Na de overstroming van Johnstown, Pennsylvania, een van de meest verwoestende rampen in America die een nationaal schandaal werd, zei een van de oudere inwoners dat met ieder voordeel voor die degenen die van de situatie profiteren, de bevolking iets verliest. De parallel met onze gemeente is duidelijk. We moeten eens écht goed nadenken wat wij allemaal verliezen en aan wie. Zelfs in het oosten van ons land is men op de hoogte van de opzettelijk veroorzaakte verkeerschaos in onze gemeente, waarvan geprofiteerd wordt door projectontwikkelaars. Wordt Leidschendam-Voorburg óns nationale schandaal?

Hoe wrang? Bizar wrang!

(Carlo Wagenmans)

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com