Nieuws
In 2018 al besluit over tracé vervoer Binckhorst

Topambtenaren van rijk, provincie, metropoolregio, Den Haag en Leidschendam-Voorburg hebben op 10 juli 2018 al een basisbesluit genomen over een hoogwaardige tramverbinding vanaf Den Haag CS via de Binckhorst naar Station Voorburg. Dat gebeurde tijdens een zogenoemd ‘directeurenoverleg’.

Dat blijkt uit een door het Leidse bureau VINU op 30 oktober 2018 opgesteld rapport voor alle betrokkenen.

De directeuren kozen voor ‘Alternatief 3: Strassbourgh’ als basisalternatief. Het behelst: lokale bus Den Haag CS – Voorburg tot 2023, daarna lokale bus Den Haag CS – Voorburg, vrije baan in Binckhorst; 2030 hoogwaardige tramverbinding Den Haag CS – Voorburg met koppeling naar Delft; 2040 hoogwaardige tramverbinding met regionale doorkoppeling (bedoeld wordt richting Zoetermeer, red.).

‘Ook wordt hoogwaardige openbare ruimte aangelegd, worden stations opgeschaald, verhogen de frequenties op het spoor en wordt een HOV (hoogwaardige, red.) tramverbinding aangelegd tussen station Den Haag CS en station Voorburg. De tramverbinding kent een doorkoppeling naar Delft door het realiseren van een aansluiting op de huidige tramlijn 1’, staat in het stuk. Overigens wordt ook gesteld dat een busverbinding onvoldoende capaciteit heeft.

Er is veel te doen over het tracé van de tram, waaraan nu lightrail en zelfrijdende bus zijn toegevoegd, dat loopt van de Binckhorstlaan, via de Maanweg naar Station Voorburg. Bewoners van Voorburg-West vrezen een aantasting van Opa’s veldje (speelplek). Datzelfde geldt voor Huygens Hofwijck. Ook de lokale politiek is verontrust. Volgens verantwoordelijk wethouder Astrid van Eekelen is er echter nog niets beslist.

In een mede door Van Eekelen ondertekend besluit van 25 september 2019 (de zogenoemde No Regretmaatregelen) staat echter letterlijk: ‘Het realiseren van het HOV-tracé Den Haag Centraal – station Voorburg, via de Lekstraat, de Binckhorstlaan en de Maanweg of de Prinses Mariannelaan’.

Toen werd ook vastgelegd dat Den Haag aan de gemeente Leidschendam-Voorburg ambtenaren en kennis zou leveren in het kader van het project. Er werd een ambtelijke werkgroep opgezet onder Haagse leiding.

In december 2017 werd in het zogenoemde Bestuurlijk overleg MIRT (Meerjarenprogramma infrastructuur, ruimte en transport) – beraad tussen rijksoverheid en regio – het volgende afgesproken:

‘De voorgestelde verkenning regio Den Haag CID-Binckhorst richt zich op de volgende samenhangende regionale opgaven en oplossingsrichtingen: het oplossen van NMCA (capaciteits, red.)-knelpunten openbaar vervoer-regio Den Haag, de gebiedsontwikkeling van Central Innovation District-Binckhorst en de openbaar vervoer–ontsluiting CID-Binckhorst’.

‘Regionale partijen onderzoeken in een gebiedsuitwerking hoe versterking van het Metropolitaan openbaar vervoer tussen Zoetermeer, Den Haag en Rotterdam, in combinatie met ruimtelijke ontwikkelingen in Zoetermeer, kan bijdragen aan vergroting van regionale agglomeratiekracht en het oplossen van de knelpunten op deze verbindingen. Het Rijk wordt bij deze gebiedsuitwerking betrokken’.

Vlietnieuws publiceerde al eerder over het tracé voor tram dan wel lightrail via de Binckhorst naar Station Voorburg. Zie daarvoor deze link https://vlietnieuws.nl/2020/11/16/trace-tram-lightrail-voorburg-west-ligt-vast/

Over de noodzakelijke uitbreiding van Station Voorburg verscheen het volgende artikel https://vlietnieuws.nl/2020/11/18/station-voorburg-krijgt-uitbreiding/

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter