Mening
U zegt het maar: Zegt u het maar

Veel inwoners van Leidschendam, Voorburg en omliggende wijken van Den Haag (zie de enorme aantallen reacties op Vlietnieuws, TV-west nieuws en het Krantje-online en in papieren versie) vragen zich af wanneer de verantwoordelijke wethouder en het college van B&W met concrete oplossingen komen om de leefbaarheid, gezondheid en het woongenot van de inwoners van Leidschendam-Voorburg te herstellen en te waarborgen. Niet alleen nu maar ook voor de toekomst!

Al hoewel er kleine stapjes gemaakt worden en de inspanning van velen (waaronder een enorm aantal burgers) groot is, blijft het dweilen met de kraan open. De aantrekkingskracht van het nieuwe winkelcentrum is te groot. Het lijkt meer op een toeristische attractie dan een winkelcentrum. Wat regelmatig tot een verkeersinfarct in Leidschendam-Voorburg en daar buiten leidt. Niet alleen rond winkelcentrum, maar in de hele gemeente. Wat tevens leidt tot enorme concentraties stikstofdioxide (NO2) in de gemeente. Zie:
https://www.hetkrantje-online.nl/nieuws/actueel/127705/luchtkwaliteit-leidschendam-voorburg-binnen-norm-maar-niet-gezond
Zie ook onderstaande statistiekje in de presentatie voor de gemeenteraad van
7 september 2021 jongstleden. Als de norm voor het jaargemiddelde concentratie stikstofdioxide (NO2) 40 microgram per kubieke meter, en de gemeten waarden in een periode van circa 4 weken 25% (zie statistiek hieronder) of meer is, dan moeten toch alle alarmbellen afgaan! Daarbij niet te vergeten dat de meting in de zomer samen met beperkende maatregelen vanwege covid-19 zijn uitgevoerd, dan hoeft men geen rekenwonder te zijn om vast te stellen dat de norm ruim overschreden wordt. Recentelijk heeft WHO de normering naar beneden bijgesteld 10 microgram per kubieke meter, wat inhoudt dat we nu al ver boven de norm van de WHO zitten!

Voor meer informatie zie onderstaande links:
https://www.omroepwest.nl/nieuws/4448715/teller-wijst-uit-te-veel-verkeer-over-sluisbrug-in-leidschendam

https://www.omroepwest.nl/nieuws/4429766/bewoners-in-actie-voor-luchtkwaliteit-in-leidschendam-laat-ons-niet-stikken

https://www.omroepwest.nl/nieuws/4469409/wie-is-de-rattenvanger-van-leidschendam-en-vooral-waar-is-ie-de-overlast-neemt-toe

Daarnaast heeft men het voornemen om extra woningen te bouwen in Leidschendam-Voorburg, wat impliceert dat de uitstoot van stikstofdioxine exponentieel zal groeien, aangezien er geen duidelijke plannen zijn met betrekking tot de infrastructuur. Het behoort tot de kerntaken van de overheid om voor een veilige en gezonde leefomgeving te zorgen. Dit geldt ook voor de gemeente Leidschendam-Voorburg, dus is het de hoogste tijd dat het college van B&W op korte termijn met effectieve maatregelen komt.

Westfield Mall of The Netherlands, een zegen of een ramp?

Als inwoner van Leidschendam-Voorburg spreek ik van een ramp. Doordat er een prachtig en veel te groot winkelcentrum staat met een enorme aantrekkingskracht, zijn de verkeers- en parkeerproblemen totaal onbeheersbaar geworden. Het winkelcentrum is op een paar kleine aanpassingen na klaar en open voor het publiek en dat is goed te merken. Zeker nu de regels met betrekking tot covid-19 zijn versoepeld.

Een greep uit de realiteit van de afgelopen weken in de Heuvelwijk:
–    Parkeren op de stoep (met vier wielen wel te verstaan);
–    Winkelwagentjes welke als wees worden achtergelaten in de wijk;
–    Dubbel parkeren;
–    Lukraak auto’s neerzetten (b.v. naast bloembakken, alarmlichten aan) en dan boodschappen gaan doen;
–    Inhalen in een straat vol met geparkeerde auto’s;
–    Kotsende mensen, die hun schoonmaakdoekjes er vrolijk bijgooien (terwijl de vuilnisbak ca. 20 meter verder is);
–    Mondkapjes, plastic tasjes, papier en andere troep vinden wij op straat en in het groen;
–    Te hard rijden in een 30 kilometer zone;
–    Verkeersruzies, van onnodig toeteren tot schelden tegen bewoners die vragen of het allemaal wat rustiger en fatsoenlijker kan.

Toezicht door handhaving of politie is er nauwelijks en de bewoners zitten met de rotzooi en ellende. We staan in feite op het randje van de afgrond, waarbij de bewoners van Leidschendam-Voorburg het kind van de rekening zijn. Zeker de bewoners van de omliggende wijken van The Mall of moet ik zeggen Het Monster of The Netherlands.

https://vlietnieuws.nl/2021/08/17/erkenning-wegen-rond-mall-kunnen-het-niet-aan/

https://www.omroepwest.nl/nieuws/4469921/omwonenden-mall-of-the-netherlands-zitten-nog-jaren-in-de-verkeersellende

De onlangs door de gemeente gehouden enquête is niet representatief, aangezien deze nog in de periode van een lockdown is gehouden en dus niet als maatstaaf kan worden aangehouden. De voorstellen van een blauwe zone of betaald parkeren in de wijken maakt alleen de bewoners de dupe; zij moeten dan een ontheffing aanvragen en de leges betalen, terwijl The Mall de lusten er van heeft. Het lijkt mij dan ook niet meer dan billijk dat The Mall hiervan de kosten voor zijn rekening neemt. Zeker nadat de gemeente een wandelroute van station Mariahoeve naar het winkelcentrum voor haar rekening à € 6300,00 heeft genomen.

https://vlietnieuws.nl/2021/09/13/gemeente-betaalt-wandelroute-mall/

Het stimuleren om buiten de gemeente te parkeren en met het openbaar vervoer verder te reizen (zie link hieronder) of meer met de fiets te komen, blijkt ook niet voortvarend te verlopen. Zie het ingezonden stuk in Het Krantje van 13 oktober 2021, waarin een inwoner zich afvraagt waar hij zijn fiets kwijt kan. The Mall of The Netherlands is er nog niet in geslaagd om voor overdekte / bewaakte fietsenstallingen te zorgen, met als resultaat de fietsen en aanverwante voertuigen tot aan de nooduitgang staan bij de ingang bij de Jumbo. Ook bij de ingang bij de Albert Heijn is het een brij van fietsen en scooters.

https://vlietnieuws.nl/2021/10/04/proef-mall-parkeren-castellum-fiasco/

Hier ligt een overduidelijke verantwoordelijkheid en taak voor het management van The Mall of The Netherlands om zo spoedig mogelijk voor meer overdekte / bewaakte fietsenstallingen te zorgen. Daarnaast dient men ook te zorgen voor een veilige doorgang bij de ingangen en nooduitgangen!

Rijkswaterstaat, die de regie heeft over de tunnels en de verkeerslichten die daarop aansluiten, komt met een plan dat pas over circa 6 jaar klaar is, als zij dat al halen! De geluiden en geruchten spreken al van 2030 en later! Het verkeer wat gebruikt maakt van de tunnels naar Leidschendam staat vaak al op de brug over de A4 en daar voorbij al in de file. Het verkeer dat Leidschendam uitgaat staat op de Noordsingel vast tot de Burgemeester Banninglaan en soms tot de Burgmeester Sweenslaan.

Dan hebben we het er nog niet over de ambulances die naar de Spoed Eisende Hulp (SEH) in Den Haag moeten omdat men niet terecht kan in ziekenhuis Antoniushove dat geen SEH heeft. Door de verkeersdrukte zal er kostbare tijd verloren gaan, hopelijk zonder ernstige consequenties! Er zal zeker ook hinder ontstaan voor de overige hulpdiensten zoals de brandweer en politie. Rijkswaterstaat, de gemeente en URW (eigenaar van The Mall of The Netherlands) moeten hier de hoogste prioriteit aan geven om de veiligheid, gezondheid en leefbaarheid in Leidschendam te waarborgen. O, ja wie controleert het aantal bezoekers in het winkelcentrum (zie link hieronder) de Gemeente?, de Brandweer?, de Politie?, URW? Wie het weet mag het zeggen.

https://vlietnieuws.nl/2021/08/10/mall-brandveilig-bij-minder-mensen/

Ook in het voortraject zijn de nodige fouten gemaakt waar Burgemeester en Wethouders en de gemeenteraad lering uit dienen te trekken. Zoals een verkeersplan uit 2011, op basis waarvan door B&W en de gemeenteraad goedkeuring hebben gegeven en ja, het is makkelijk praten achteraf, maar men had veel kritischer moeten zijn. Ondanks alle huidige extra maatregelen en inspanningen is mijns inziens het kalf al verdronken en zitten de bewoners met de spreekwoordelijke gebakken peren. Als het de verantwoordelijke wethouder en het college niet lukt om een veilige, gezonde leefomgeving voor de inwoners te creëren en daarnaast eerlijk en open over alles te zijn, dan functie elders!

https://vlietnieuws.nl/2021/10/18/verkeersgegevens-mall-tien-jaar-oud/

Zoals een andere schrijver reeds aangaf, volgend jaar maart zijn de gemeenteraad verkiezingen.

(Naam inzender bij redactie bekend)

Extra informatie:

https://vlietnieuws.nl/2021/10/13/u-zegt-het-maar-verkeerschaos-rond-de-mall/

https://vlietnieuws.nl/2021/09/28/verkeersplan-mall-voorziet-wegafsluitingen/

https://vlietnieuws.nl/2021/10/06/parkeerproef-mall-bezoekers-niet-tevreden

https://vlietnieuws.nl/2021/08/17/erkenning-wegen-rond-mall-kunnen-het-niet-aan/

https://www.omroepwest.nl/nieuws/4466605/verkeerschaos-bij-the-mall-blijft-aanhouden-waarom-gaat-het-nog-steeds-mis

https://vlietnieuws.nl/2021/10/09/omwonenden-appelgaarde-woedend-op-wethouder/

https://www.omroepwest.nl/nieuws/4403551/omwonenden-mall-of-the-netherlands-zijn-verkeerschaos-spuugzat-het-is-een-ramp

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter